گرافیک نت؛ در این نشست مرتضی زاهدی و بهراد جوانبخت به گفت و گو و نقد و نظر با مهران زمانی پرداختند.

مهران زمانی متولد سال ۱۳۴۵ در تهران و دانش آموخته‌ی دانشکده هنرهای زیباست. فعالیتهای هنری او از سال ۱۳۶۶ با تصویرسازی مجله و کتاب شروع شد و تا کنون جوایز زیادی را در حوزه طراحی گرافیک و تصویرگری از آن خود کرده است.

بهراد جوانبخت در ابتدای سخنش از بی پروایی و نحوه مدیریت هنری کارهای مهران زمانی گفت و از او درباره چگونگی شیوه‌ی کاری اش پرسید و اینکه آیا تمام کارهای او ابتدا بصورت دستی طراحی میشود و برای هر اثر مراحل خاصی را طی می کند. مهران زمانی در پاسخ به این سوال گفت که شیوه و یا ابزار خاصی برای اجرای کارها ندارد و از نظر او آنچه اهمیت دارد ایده ای است که باید به آن برسد.به همین خاطر برای هر پروژه زمان زیادی صرف ایده پردازی می کند و سپس آن ایده را به تصویر می کشد.

مرتضی زاهدی با اشاره به حضور پررنگ تصویرگری در کارهای مهران زمانی از تجربه‌های او در حوزه هنرهای تجسمی پرسید. مهران زمانی در پاسخ گفت که شروع کارش با نقاشی بوده و از نقاشی به تصویرگری و از تصویرگری به گرافیک رسیده است و در ادامه گفت: من تفاوتی بین این رشتهها نمی بینم. آنچه اهمیت دارد مفاهیم و مضمون هایی است که دغدغه های من است و می تواند در قالب نقاشی٬ تصویرگری یا غیره به تصویر در بیاید. مهران زمانی گفت٬ در برخی از مجلات به دلیل تکراری شدن فرم نوشته‌ها و ثابت بودن عکس٬ تیتر و لی‌اوت صفحات، سعی کردم کار جدید و متفاوتی انجام دهم و در آنها با حروف٬ بصورت تصویری برخورد کردم که هم لیاوت مجله از یکنواختی در آمد و هم برای بیننده جذابیت بیشتری ایجاد شد.

وی در ادامه اضافه کرد تاثیرگذاری یک اثر هیچگاه هدف نیست. خصوصا آنچه که در غالب موارد اتفاق میافتد تاثیرپذیری نیست و تنها تقلید است. بدون مطالعه٬ پرسش و تحقیق٬ کاری را تکرار کردن منجر به برداشت سطحی میشود که محدود به فرم و رنگ است و نمی توان آن را دارای تاثیر گذاری دانست.
در طول حدودا ۳ ساعت پرسش و پاسخ٬ مهران زمانی از تجربیات خود در برخورد با موضوع و همکاری با انتشاراتی ها پرداخت.

لازم به ذکر است که برخی از آثار این طراح از روز جمعه دوم اسفند ماه به مدت یک هفته در نگارخانه ی ویژه به نمایش گذاشته شده است .

گزارش تصویری این رویداد را اینجـــــا ببینید.