مسعود نجابتی طراح پوستر اصلی جشنواره فیلم فجر درباره شکل‌گیری طرح و اجرای آن در گفت‌وگویی گفت: سیمرغ نماد جشنواره فیلم فجر است اما قرار نیست نماد اصلی و ایده کلی آن باشد.

وی افزود: طی مطالعه‌ای که در این خصوص داشتم، تنها دو دوره از برگزاری جشنواره فیلم فجر سیمرغ به عنوان ایده اصلی پوستر قرار گرفته. یکی از دوره‌ها سیمرغ به صورت نگاتیو توسط آقای حقیقی طراحی شده بود و در دوره‌ای دیگر سیمرغ به عنوان نمادی از سیمرغ توسط آقای بیدقی استفاده شده بود. اما به عنوان آرم و نماد جشنواره در باقی پوسترهای جشنواره فیلم فجر از دوره هفتم به بعد، از آن استفاده شده که در این پوستر نیز شاهد آن هستیم.

وی درباره نحوه شکل‌گیری طرح و فرصت زمانی که برای آماده سازی پوستر اصلی جشنواره در اختیار داشته توضیح داد: طبیعی است که مهلت زیادی برای ارائه طرح و نهایتاً پوستر در اختیار نداشتم که البته در فضای حرفه‌ای این امر کاملاً طبیعی است و پوستر جشنواره ظرف یک مدت کوتاه کاری طراحی و اجرا شد تا در زمان معین رونمایی و برای موارد تبلیغی آماده شود. البته همان‌طور که اشاره شد، این محدودیت زمانی در هر سفارش گرافیکی وجود دارد چنانچه در دو دهه فعالیت‌ام در زمینه طراحی پوستر، به‌خاطر ندارم برای یک سوژه فرصت مناسب یک ماهه در اختیار داشتم.

نجابتی گفت: البته فرصت محدود و شرایط خاص زمانی به هرحال کار را دچار شتابزدگی خواهد کرد. طراح باید طرح اولیه را اتود بزند و مدتی از آن دور شود و آن را بررسی کند و دوباره به آن رجوع کرده و نواقص را برطرف کند که این کارها در فرصت و زمان معقول میسر خواهد بود. به عبارتی دیگر، وقتی کار زمان محدودی دارد این امتیازها از طراح گرفته می‌شود و طبعاً نمی‌توان کاری خارق‌العاده ارایه داد مگر طراحانی که فضای کاری آن‌ها محدود به فضای خاصی است و سال‌ها در یک فضا به طور مثال سینما یا تاریخ یا ادبیات مشغول به کار هستند. این طراحان ذهن‌شان آماده و معطوف به سوژه است و به‌راحتی می‌توانند از آمادگی ذهنی خود بهره برده و کار را با عجله و در فرصت محدود زمانی نیز آماده کنند.

طراح اصلی پوستر بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر در ادامه افزود: فضای کاری من بیشتر نشر است و بالطبع نیاز به مطالعه بصری و مشق نظری بیشتری داشتم گرچه در گذشته برای بنیاد سینمایی فارابی یک پوستر را کار کرده بودم، اما باید بیشتر با فضا آشنا می‌شدم.

نجابتی درباره استفاده از عنصر نوشتاری (تایپوگرافی) در پوستر این دوره از جشنواره گفت: سال‌هاست تمرکزم بیشتر در فضای نوشتاری است و این کار را تجربه کرده‌ام و قابلیت‌های نوشتار را بررسی می‌کنم. در این کار هم طبیعی بود این خصیصه بروز کند که البته این قابلیت و توانایی با ویژگی‌ها و شرایط خاص خودش بروز کرد. در دوره‌های قبلی جشنواره مرور کردم و دیدم این اولین دوره خواهد بود که پوستر جشنواره به صورت نوشتار طراحی شده و امیدوارم برای اهالی سینما و کارشناسان نیز جذابیت خاص خود را داشته باشد و این تفاوت در پوستر جشنواره که یکی از ویژگی‌های آن است، دیده شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مخاطب می‌تواند با پوستر ارتباط خوبی برقرار کند، گفت: به خاطر دارم در دوره‌های قبل از کارشناسان، اهالی سینما و مطبوعات نظرسنجی درباره پوستر صورت می‌گرفت و امیدوارم امسال هم این اتفاق بیافتد و بتوانم از نظر دوستان مطلع شوم. احتمالاً در این مدت دست‌اندرکاران و اهالی سینما نظراتی ارایه دادند . البته به کارگیری تایپ یا عنصر نوشتار جدید نیست و در پوسترهای معتبر دنیا نیز از آن استفاده می‌شود

نجابتی درباره استفاده نکردن از عنصر نشانه‌ای از سینما به طور مشخص در پوستر جشنواره امسال توضیح داد: کاربرد پوستر تغییر کرده و دیگر جنبه اطلاع‌رسانی را ندارد زیرا رسانه‌های جمعی وظیفه اطلاع رسانی را برعهده دارند. از سوی دیگر جشنواره فیلم فجر جشنواره معتبری است که همه ساله در تایمی مشخص برگزار می‌شود و اهالی سینما و علاقمندان از نحوه برگزاری آن آگاه هستند. دربرخی از پوسترهای جشنواره‌های سینمایی معتبر دنیا نیز نشانه‌ای از سینما به صورت واضح و به عنوان نماد استفاده نمی‌شود. درتعدادی از آن‌ها حتی نشانی از سینما نیز به چشم نمی‌خورد. کاربرد پوستر در شرایط فعلی با آنچه در گذشته از آن متصور بودیم یا در آموزش‌های آکادمیک فرامی‌گیریم، متفاوت است. پوستر بیشتر جنبه زیبایی‌شناسانه دارد و یادگاری از یک اتفاق است که باید در ذهن مخاطب باقی بماند و تاثیر لازم را بگذارد. من سعی کردم در پوستر با استفاده از فیگور جدید در نوشتار و استفاده از رنگ‌های مناسب و متفاوت بودن کرسی نوشتار از نوشتار سنتی در ترکیب پوستر بهره ببرم.

وی به ستاد خبری جشنواره فیلم فجر گفت: در طراحی پوستر سعی کردم از فضای پرعنصر پرهیز کنم تا تاثیر بیشتری در ذهن مخاطب داشته باشد و از حداقل‌ها بهره بردم؛ مانند شعاع‌های نوری که احساس کردم وجود آنها در کار نیاز است. در کل سعی کردم با استفاده از حداقل‌ها به نتیجه برسم.

وی درباره طراحی پوسترهای بخش‌های متعدد جشنواره فیلم فجر، گفت: به دلیل کارهای دیگری که درگیرش بودم نتوانستم طراحی پوسترهای دیگر جشنواره را تقبل کنم و تیم هنری که در ستاد جشنواره مستقر هستند طراحی 9 پوستر دیگر را به دیگر دوستان سفارش دادند.

منبع: ایسنا