مرتضی آکوچکیان، طراح گرافیک؛ در گفت‌وگو با ایلنا، ضمن انتقاد از کیفیت پوسترهای ارسالی به این دوره از نمایشگاه گفت: چند سال پیش نخستین دوره سوگواره پوسترهای عاشورایی برگزار شد که نمایشگاهی پراز ایده‌های عالی بود.
وی افزود: نمایشگاه سال اول براساس یک ایده ناب بود و این ایده، یعنی عاشورا و واقعه کربلا، همیشه جزو دل‌مشغولی‌های طراحان بود. این نمایشگاه هم به تجلی ایده‌های آنها پرداخت ولی این موضوع به همان دوره اول منتهی شد.
وی ادامه داد: واقعیت این است که گرافیک؛ دانشی است که به سفارش گره خورده است و هر پوستر بر مبنای یک سفارش آماده می‌شود. پوسترهای سوگواره عاشورایی نیز بر همین منوال است و برای یک مناسبت و به صورت تک‌ نسخه‌ای آماده شده است.
آکوچکیان خاطرنشان کرد: ‌عاشورا و محرم؛ یک خاستگاه عمومی است و پتانسیل ایده برای طراحی در آن وجود دارد ولی آنچه که در دوره‌های دوم به بعد نماشگاه سوگواره‌های پوستر عاشورایی منعکس شد، طرح‌هایی بود که آنچنان که باید و شاید خلاقانه نبود.
وی، عدم تغییر در شناخت ماهیت این جریان درکنار بالا رفتن تعداد سفارش در این پروسه را دلیل بر یکسان شدن آثار ارایه شده در این برنامه هنری دانست.
به گفته این گرافیست، نمایشگاه سوگواره های عاشورایی؛ بیشتر بهانه‌ای برای درکنار هم بودن طراحانی است که در این جریان کار می‌کنند هرچند اگر پوسترهای ارایه شده در این نمایشگاه در سطح شهر توزیع شده و روی دیوارها بروند، اتفاق بسیار مثبتی خواهد افتاد.
آکوچیان در توضیح بیشتر این مطلب گفت:‌ نگاه جامعه ما به واقعه مذهبی عاشورا کاملا یکنواخت شده است درصورتی که اگر پوسترهایی که با این مضمون طراحی می شوند در تیراژ بالایی توزیع شوند؛ جامعه از یکنواختی در نگاه خارج می‌شود. البته این اتفاق زمانی عملی می شود که طراحان و گرافیست ها به عاشورا بسیار مفهومی‌تر بنگرند.
این طراح گرافیک اضافه کرد: دانش گرافیک ما کاملا کاربردی است و براساس سفارش و نیاز طراحی می‌شود ولی روند جاری نمایشگاه‌ها؛ باعث می‌شود که گرافیک بیشتر جنبه تزئینی پیدا کند تا موضوعی کاربردی.
آکوچکیان درپایان گفت: از دیدگاه بصری، عاشورا و محرم همیشه برای ما با تذهیب و گل و مرغ یک سری شعر همراه بوده است درصورتی که ما هیچ جایگزینی برای آنها مطرح نکرده‌ایم تا شاید ذائقه‌ای عوض شود.