محمد اردلانی که نمایشگاه آثارش از خرداد در هلسینکی فنلاند آغاز شده و تا پایان مرداد ادامه دارد  در گفتگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه انتقال مفاهیم پوسترهایش برای فرهنگهای مختلف دلیل اصلی برپایی این نمایشگاه بوده گفت اعمال سلیقه سفارش دهنده به وضعیت این هنر در ایران آسیب زده است.

چه شد که تصمیم گرفتید در هلند نمایشگاه برگزار کنید؟

محمداردلانی : سال قبل نمایشگاهی به مناسبت درگذشت "فوکودا" در هلسینکی فلاند برگزار شد و منهم چند طرح برای این جریان فرستادم. "کریستی رودرینزکی" به عنوان مدیر این نگارخانه به واسطه نمایشگاه، با کارهایم آشنا و پیگیر فعالیتهایم شد. به همین دلیل برای برگزاری نمایشگاه انفرادی در فلاند از من دعوت کرد.

چند اثر در این نمایشگاه ارائه کردید؟

ـ 60 پوستر ارائه کردم. همگی آنها، آثاری با موضوعهای فرهنگی و اجتماعی هستند که طی پنج سال قبل توسط نهادهای مختلف مثل شهرداری، وزارت ارشاد و ارگان‌های دیگر منتشر شده بودند. بیشتر آنها نزدیک به 90 درصد پوسترها نیز به زبان فارسی بودند.

خودتان در مراسم افتتاحیه حضور داشتید؟

ـ نه. نتوانستم بروم.

مسئولان نگارخانه واکنش بازدیدکنندگان چطور ارزیابی ‌کردند؟

ـ تا آنجا که من اطلاع پیدا کرده‌ام بازخوردها خیلی بوده است. حتی بسته‌هایی از کارهایم را برایشان فرستاده بودم که به من گفتند تقاضا برای چاپ آن زیاد  است. به همین دلیل زمان برگزاری نمایشگاه که معمولا دو هفته یا یک ماه به طول می‌کشد برای سه ماه ادامه خواهد داشت.

فکر می‌کنید چه موضوعی در پوسترهای شما برای خارجی‌ها جذابیت داشته است؟

ـ در صحبتهایی که با مدیر نگارخانه و مسئولان برپایی نمایشگاه داشتم به من گفتند دلیل علاقه آنها به پوسترهایم خلاصه‌سازی است. یعنی بدور از اغراق و تلاشهای فرمیک توانسته‌ام مفهوم و پیام موضوع را از طریق پوستر به بیننده‌ای که حتی زبان فارسی نمی‌داند یا ممکن است با فرهنگ ما آشنا نباشد منتقل کنم. خیلی از کارهای من مذهبی، فرهنگی و اجتماعی هستند ولی به گفته آنها مردمی از فرهنگهای مختلف توانستند با آن رابطه برقرار کنند.

وضعیت گرافیک داخلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ـ شرایط مناسبی بر گرافیک ایران حکمفرما نیست. متاسفانه کار به دست ناشی‌ها سپرده می‌شود. حرفه‌ای‌ها کمتر سفارش خوبی دریافت می‌کنند و سفارش دهنده‌ها آنقدر اعمال سلیقه می‌کند که اگر کار خوبی هم به فرد حرفه‌ای سپرده شود به واسطه این اعمال سلیقه در نهایت اثر مطلوبی را به بار نمی‌آورد. حتی به خاطر تجربه‌ای که داشته‌ام دیده‌ام، خیلی از ارگانها درخواست کار بد می‌کنند یعنی از طریق اعمال سلیقه بیش از حد باعث می‌شوند کار خوبی تولید نشود.

بیشتر پوسترهای شما در زمینه فرهنگی هستند. اصولا تمایل نسل جدید برای ورود به این حوزه خیلی زیاد است. اما بخش دیگری از گرافیک که جنبه کاربردی زیادی هم دارد، به حوزه اقتصادی و تجاری برمی‌گردد که خیلی مورد توجه قرار نگرفته. فکر می‌کنید چرا؟

ـ مهمترین دلیل آن به شرایط اقتصادی برمی‌گردد. وقتی سطح تولید پایین باشد سفارش اقتصادی کم می‌شود و به دنبال آن سفارش برای طراحی کالاها هم پایین می‌آید. خیلی از کالاهای ما وارداتی هستند پس نیازی به طراحی و بسته بندی ندارند. حتی در بخش گرافیک فرهنگی که به نسبت گرافیک تجاری، سفارش بیشتری دارد تلاش لازم برای ارائه یک کار خوب و مناسب صورت نمی‌گیرد. بیشتر مواقع شاهد هستیم ارگانهای مختلف برای طراحی پوستر یا حوزه‌های دیگر گرافیک فراخوان می‌دهند درحالی که می‌شود به جای برگزاری جشنواره‌ها یا نمایشگاههای متعدد کارگاههایی برگزار کرد که اساتید، تجربیات خود را با جوانان مطرح کنند. من به واسطه کارگاههایی که برگزار کرده‌ام و داوری جشنواره‌هایی که داشته‌ام به این نکته رسیده‌ام که در خیلی از نمایشگاهها هنرمندان توانمندی حضور پیدا می‌کنند که تنها به تلنگری برای پایان کارشان نیاز دارند و این امر می‌تواند از طریق برگزاری کارگاهها میسر شود.