گرافیک نت؛ محمد اردلانی روز شنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تایپوگرافی یکی از شاخه‌های هنر گرافیک است که با بهره‌گیری بهینه از خط در آثار گرافیکی این حروف را به مفهوم مورد نظر اثر، پیوند می زند.
وی با یادآوری اینکه از تایپوگرافی تنها در طراحی پوستر استفاده نمی‌شود، گفت: تایپوگرافی مانند قلم‌مویی بوده که ممکن است در دستان نقاش ساختمان برای رنگ کردن دیوار قرار گیرد و یا در دستان استادی چون پیکاسو به ابزاری برای خلق آثاری بی نظیر تبدیل شود، در گرافیک نیز از عنوان بندی فیلم و گرافیک تلویزیونی گرفته تا صفحه‌بندی کتاب‌ها، روزنامه‌ها و مجلات و لوگوتایپ نیز از تایپوگرافی استفاده می‌شود.
اردلانی توضیح داد: در کنار استفاده کاربردی از تایپوگرافی در حوزه‌های گرافیک، شکل هنری‌تر آن به عنوان یک شاخه هنری (Fine Art) به صورت مستقل نیز وجود دارد که بیشتر به زیر مجموعه نقاشی و هنر نو تا هنر کاربردی گرافیک نزدیک است.
اردلانی به معنای آکادمیک و دایره المعارفی تایپوگرافی اشاره کرد و یادآورشد: به هر نوع اثری که با کنار هم قرار گرفتن حروف باسمه‌های چوبی یا سربی دستگاه های چاپ سنتی "تیپ" (Type) یا نوع مدرن آن یعنی فونت شکل گیرد تایپوگرافی می‌گفتند.
برگزیده جشنواره اسماء الحسنی افزود: با گسترش مفهوم هنر و فناوری و تولد هنرهای جدیدی چون عکاسی، مفهوم تایپوگرافی نیز گسترده تر شد تا به معنای امروزی آن یعنی هر نوع تاکید و تداعی حروف در اثر هنری رواج یافت و تغییرات بسیاری در طول سال‌ها در آن صورت گرفت.
اردلانی به یکی از پوسترهای "استفان زاگمستر" طراح متولد اتریش ساکن آمریکا اشاره کرد و گفت: وی برای طراحی پوستر یکی از سخنرانی‌هایش در انجمن طراحان گرافیک آمریکا، متن پوسترش را با تیغ بر روی بدن خود تراشید تا مشقتی که پیش روی طراحان برای به ثمر رساندن یک اثر خوب گرافیک روبه روست نشان دهد! این اثر به دلیل آن‌که بدون استفاده از حروف چاپی طراحی شده بود با معنای سنتی تایپوگرافی در تضاد بود ولی به عنوان یک اثر آوانگارد و پیشرو راهی جدید در بیان گرافیک را بیشتر شناساند.
این طراح گرافیک تجربی گفت: گاهی با استفاده از حجم، کالیگرافی، عکاسی، فونت یا هر وسیله دیگر به نوعی یک صورت تصویری از کلمات در اثر گرافیک ارایه می‌شود که حتی بیننده ای که با زبان نگارنده و هنرمند تایپوگرافر آشنا نیست نیز مفهوم و معنای کلی آن اثر گرافیک را دریافت می‌کند! که معتقدم این نوع تایپوگرافی خوب و ارزشمندتر محسوب می‌شود.
اردلانی در پاسخ به این‌ پرسش که تایپوگرافی چه جایگاهی از نظر آکادمیک در ایران دارد؟ گفت: رشته تایپوگرافی به صورت مستقل در دانشگاه‌ها وجود ندارد و اساتید رشته گرافیک تنها به بیان مباحثی غیر مدون و تجربی بسنده می‌کنند.
برگزیده جشنواره هنرهای تجسمی تهران افزود: به دلیل جذابیت ذاتی خط فارسی آثار تایپوگرافی هنرمندان ایرانی در جهان مورد توجه است و هنرمندان تایپوگرافر زیادی از کشورمان همچون رضا عابدینی، مهدی سعیدی و ... در خارج از کشور شناخته شده هستند.