- مسعود نجابتی: اتفاقات خوب گرافیک ایران، منحصر به جشنوارههاست...
او معتقد است که اتفاقات خوب در گرافیک ایران را تنها در جشنواره شاهدیم و از سرایت آن به بازار و میان مردم هیچ خبری نیست. نجابتی تصریح می کند که حتی بسیاری از نخبههای گرافیک کشورمان نیز تنها در جشنوارهها و مسابقات مختلف مورد تشویق قرار میگیرند و به اهدای جوایزی به آنها اکتفا میشود، اما از آنها برای طراحی در بخشهای مورد نیاز کشور دعوت به همکاری نمیشود.
وی افزود: بخش عمدهای از کارهای گرافیکی کشور را افرادی غیرحرفهای با دستمزدهای بسیار پایین انجام میدهند و به همین دلیل آثاری از فعالیتهای هنرمندان حرفهای را در جامعه شاهد نیستیم.
- قبادشیوا: مدیران دولتی باید به دیدن نمایشگاههای گرافیک بیایند...
وی معتقد است که مخاطب نمایشگاههای گرافیک ایران باید شامل مدیران دولتی و صاحبان کارخانههایی باشد که نیاز به سفارش آثار گرافیکی دارند.
شیوا همچنین می افزاید: در ایران اصلاً گرافیک نداریم و آثاری که تعداد معدودی از هنرمندان در طول سال تولید میکنند کافی نیست، چرا که تولیدات تمام کارخانههای کشور و سازمانهای دولتی آن بدترین گرافیک را دارند، بنابراین تولید تعداد اندکی آثار گرافیک آن هم در حوزه فرهنگی اصلاً برای جامعه کفایت نمیکند و باید به گرافیک کلان کشورمان توجه داشته باشیم.
شیوا درباره راه برونرفت از معضل می گوید: گرافیک کشور زمانی پیشرفت میکند که ابتدا یک سفارش دهنده آگاه، دوم طراح آگاه و در نهایت یک مصرف کننده آگاه داشته باشد که اگر همه اینها باهم رشد کنند، گرافیک کشور در سطح خوبی قرار خواهد گرفت.بنابراین اگر طراح آگاه باشد اما سفارشدهنده و مصرفکننده آگاه نبود، گرافیک هیچ رشدی نخواهد داشت.
- داریوش مختاری: لطمه سپردن کارهای گرافیکی به غیرحرفهایها، جبرانناپذیر است...
داریوش مختاری گفت: گرافیک ایران در سطح دنیا به جایگاه شایسته خود دست یافته است اما همچنان در داخل ایران، کارهای گرافیکی به غیرحرفهایها سپرده میشود.
وی همچنین گفت: موفقیتهای این هنرمندان باعث افتخار هر ایرانی است و چشمانداز روشنی را در عرصه جهانی برای گرافیک ایران میتوان متصور بود، اما متأسفانه در داخل کشور مسئولین و دستاندرکاران هنرهای تجسمی نسبت به آن توجه لازم را ندارند و مدتهاست که در جشنوارههای داخلی نیز شاهد رکودی در بخش گرافیک هستیم.