گرافیک نت؛ به گزارش ستاد خبری اکسپو 91، سلطانعلی گفت: یکی از پیش شرط های اینکه یک اکسپو خوب حرفه ای پیش رو داشته باشیم اینست که فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درستی برای آن انجام شود.  متاسفانه در این زمینه ضعف بزرگی در جامعه وجود دارد و به غیر از دست اندرکاران و فعالان این حوزه،  مدیران و مسئولین خرید سازمان ها و حتی آحاد مردم اطلاع درستی در زمینه برگزاری اکسپو و اصولا" فرهنگ خرید آثار هنری ندارند. بنابراین ارشاد باید با نقش راهبردی از روش های مختلفی برای یک برنامه ریزی یکپارچه و منسجم اطلاع رسانی استفاده کند تا آبرو و اعتباری دائمی  برای اکسپو ساخته شود، همانطور که  در کشورهای دیگر هم این کارها انجام می شود و از پیش از برگزاری و در طول برگزاری حراج ها  و اکسپوها تمام شهر، رنگ و بوی این ماجرا را به خود میگیرد. فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درست در این زمینه وجهه و اعتبار اکسپوی هنرهای تجسمی  را اعتلا میدهد.

مدیر گالری ایده نقش نهادهای خصوصی را در برگزاری اکسپو بسیار مهم دانست و افزود: متاسفانه درحال حاضر حضور بخش خصوصی چندان پررنگ نیست آنهم به دلیل فاصله ای است که بین بخش خصوصی و دولتی وجود دارد. دولت معمولا" سعی در ممیزی کردن بخش خصوصی دارد و متاسفانه در بخش دولتی مدیران تجربه عمیقی در این عرصه ندارند درحالی که گالری داران تجربه تخصصی سالیان زیادی دراین امر دارند. باید این نوع نگاه عوض شود و در سیاستگذاری ها، دولت کمک بیشتری از گالری داران بگیرد.

سلطانعلی با اشاره به نحوه ارزیابی و قیمت گذاری آثار ادامه داد: پرورش و آموزش کارشناسان در این زمینه بسیار واجب و حیاتی است، چرا که در این عرصه فقدان متخصص بسیار محسوس است.

وی تصریح کرد: برگزاری اکسپو با وجود همه نقایصی که دارد ، در اقتصاد هنر بسیار موثر است، به خصوص با اختصاص بودجه یک دهم درصدی؛ تنها باید برای آن فرهنگ سازی کرد و این وظیفه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است که  درجهت تبلیغات و اطلاع رسانی درستی، این مهم را انجام دهد.

اکسپو ۹۱ از سوی بنیاد فرهنگی، هنری رودکی از اواخر خردادماه تا اوایل تیرماه سال جاری برگزار می شود.