گرافیک نت؛ محمد اردلانی در مراسم پایانی نمایشگاه آثار خود افزود:" در همه تمدنها نگاه گرافیکی وجود داشته است که جنبه تزئینی یا آیینی داشته، اما گرافیک دیزاین همزمان با تولد صنعت چاپ در قرن معاصر و در غرب شکل گرفته است".
اردلانی با اشاره به این که هدف گرافیک دیزاین انتشار است، گفت:" با وجود تشابه تکنیکی و سطحی، گرافیک دیزاین با گرافیک آرت کاملا تفاوت دارد".
این هنرمند در سخنرانی افتتاحیه نمایشگاهش نیز ضمن نمایش اسلایدهایی از مراحل طراحی تایپوگرافی توسط بزرگانی چون رالف شرایفوگل و استفان زاگمستر از شروع اتود تا کار نهایی، گفت:" زمانی کار یک پوستر آن طور که باید تمام می شود که حتما روی سناریو و اتود آن به شکل کامل فکر شده باشد تا جذابیتهای سطحی و اتفاقی حین اجرا طراح را از ادامه مسیر باز ندارد".
اردلانی همچنین گفت:" در طراحی گرافیک باید از هر راهی که میتوان به بیان خوب از محتوی رسید و این موضوع، استفاده از هر وسیلهای برای رسیدن به هدف پوستر و تایپوگرافی را توجیه می کند".
اردلانی که میهمان سه شنبه برنامه زنده صبح با خبر از شبکه خبر بود، درباره نحوه طراحی پوستر نمایشگاهش با عنوان چشمه، گفت:" پس از انتخاب از بین اتودها، به دست گرفتن قلم و طراحی عنوان چشمه، این کار را به صورت اولیه روی تکه شکسته گلدان سفالی تراشیدم و آن را در جریان آب به گونه ای که احساس جوشش به وجود بیاید قرار دادم و در همان حال بیش از 70 عکس متفاوت از آن گرفتم. در انتهای کار، عکسی را که نوشته ها در آن کاملا خوانا بودند، انتخاب کردم و بعد از اضافه کردن لی اوت کار به این شمایی که میبینید، منتشر شد".
وی تایپوگرافی های این چشمه را به دو دسته تقسیم کرد و گفت:" تعدادی از این آثار صرفا هنری و تجربی است، کارهایی که صرفا نشان از یک شروع دارد و تعداد دیگری از این آثار سفارشی است که برای اعلان همایشات، نمایشگاه ها و رویدادهای فرهنگی مرتبط با حضرت علی(ع) منتشر شده است".
این طراح گرافیک همچنین گفت:" قسمتی از آثار این نمایشگاه که گرافیک آرت محسوب می شود، مربوط به 5 تا 10 سال پیش است و با وجود تمام جذابیت های بصری و زیبایی شناسانه صرفا به عنوان مقدمه محسوب می شود و قرار گرفتن این آثار در کنار پوسترهای تایپوگرافی نمایشگاه به هنرجویان نشان میدهد چگونه آثار و تجربیات دکوراتیو و شخصی می تواند به گرافیک دیزاین تبدیل شود".
محمد اردلانی در مقدمه ی نمایشگاهش با عنوان "چشمـِـ" اینچنین نوشت: تمام آثار این نمایشگاه پوستر نیستند!
برخی در جرگه ی خوشنویسی(Calligraphy) و دیگری دست نوشته (Hand writing) هستند. ولی تمامی این تکنیک ها زیر مجموعه ای از تایپوگرافی و تایپوگرافی زیر مجموعه ی هنر- فن طراحی گرافیک محسوب می شوند. با این تعریف که هر اثر تایپوگرافی، گرافیک (Graphic) هست ولی لزوما طراحی گرافیک (Graphic Design) نیست. طراحی گرافیک (Graphic Design) با هدف اطلاع رسانی و انتشار در قرن حاضر شکل گرفته ولی هنرمندان تمدن های کهن و البته ایرانیان، قرن ها پیش با نگاه گرافیکی به موضوعات تصویری برای برطرف کردن نیازهای تزیینی و غالبا آیینی خود در طراحی محیط و ملزومات زندگی روزمره خود داشتند، که ویژگی های لازم برای یاد شدن به عنوان اثر گرافیک (Graphic) را دارند ولی طراحی گرافیک (Graphic Design) محسوب نمی شوند. این دسته از آثارگرافیک را هنر گرافیک (Graphic Art) می نامند. گرافیک آرت وظیفه ی اطلاع رسانی نداشته و با اهداف شخصی و زیبایی شناسی همچون یک نقاشی خلق می شود و راهی جدا از طراحی گرافیک (Graphic Design) را می پیماید.
این نمایشگاه 25 خرداد ماه آغاز و تا 6 تیر ماه در طبقه همکف موزه هنر امام علی (ع) برگزار شد. همچنین این طراح گرافیک یکشنبه 5 تیر ماه در محل نمایشگاهش به سئوالات هنرجویان پاسخ داد.
محمد اردلانی تاکنون در دهها نمایشگاه گروهی و انفرادی در کشورهای مختلف شرکت داشته و کارگاههایهای آموزشی متعددی در نقاط مختلف کشور را سرپرستی کرده و داوری چند جشنواره ملی و بینالمللی را برعهده داشته است.