سال 84 انجمن طراحان گرافیک ایران برای تعمیر، نگهداری، ترمیم، اسکن و ثبت آثار قدیمی گرافیک از کلیه‌ی اعضای خود خواست آخرین آثار و دستاوردهاشان را در قالب CD به کمیته‌ی فرهنگی ارایه کنند تا علاوه بر راه‌اندازی موزه‌ای به این نام ،چنانچه قرار شد در هر نقطه‌ای از دنیا نمایشگاهی برگزار شود، آماده باشند و تا امروز حدود سه سال و بیست ماه سپری شده بدون اینکه اتفاقی بیافتد.

بهرام کلهرنیا، دبیر انجمن طراحان گرافیک درباره‌ی راه‌اندازی موزه‌ گرافیک ایران میگوید: حجم عظیمی از اسناد و آثار طراحان گرافیک در گنجینه‌ی بی‌همتای این انجمن جمع‌آوری شده است. از آنجا که در سطح بین‌المللی تعداد موزه‌های گرافیک کمیاب است ،از این جهت می‌توان آرشیو غنی و گسترده‌ی انجمن طراحان گرافیک را بی‌رغیب دانست.به همین دلیل هم راه‌اندازی چنین موزه‌ای برای هنرمندان این رشته ضروری است.

این طراح گرافیک، در ادامه به مشکل انجمن برای پیدا‌کردن فضایی مناسب جهت بازگشایی این موزه اشاره کرد و افزود: پیش از این مذاکراتی با همکاران میراث فرهنگی داشتیم و چندین ساختمان میراثی را با حضور کارشناسان این سازمان بازدید کردیم. برخی از آنها شرایط خوبی داشتند و برخی مناسب نبودند.

او هم‌چنین به‌ مذاکرات انجمن با سازمان فرهنگی - هنری شهرداری خبر داد و بیان داشت: طی روزهای آینده از چند مکان که شهرداری پیشنهاد داده بازدید خواهیم کرد و امیدواریم مشکل اصلی انجمن که همان پیدا‌کردن فضای مناسب برای راه‌اندازی موزه است، برطرف شود.

کلهرنیا تصریح کرد: متاسفانه در ساختمان جدید انجمن طراحان گرافیک ایران فضایی مناسبی در اختیار نداریم و آثار این گنجینه در وضعیت بدی در کنار هم قرار گرفته است. حتی ما مجبور شدیم بخشی از کتاب‌های انجمن را به دلیل کمبود فضا به ساختمان جدید منتقل نکنیم.

او یادآور شد:عدم دسترسی انجمن به منابع مالی، کار نگهداری و عکاسی این آثار را دچار مشکل کرده است، البته تلاش‌هایی برای دریافت اسپانسر کرده‌ایم، اما تاکنون به نتیجه‌ی دلخواه دست نیافته‌ایم.

این طراح با تاکید بر اهمیت توجه به راه‌اندازی چنین موزه‌ای تصریح کرد: وظیفه‌ی سازمان‌های فرهنگی است تا قدم جلو بگذارند و نهادهایی هم‌چون انجمن را مامور راه‌اندازی چنین موزه‌هایی کنند، در حالی که ما پیش از این به صورت داوطلبانه این کار را انجام داده‌ایم و در حال حاضر امید داریم تا همین سازمان‌ها حداقل به حمایت ما بیایند.

البته شامگاه هفتم اردیبهشت‌ماه - رییس انجمن طراحان گرافیک ایران در گردهم‌آیی مراسم پاس‌داشت روز جهانی گرافیک به مذاکراتی با معاونت فرهنگی شهرداری تهران اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد: تا بزودی ساختمان «خانه گرافیک» برای محل دائمی موزه گرافیک و استقرار اعضای انجمن در اختیار آنها قرار بگیرد.
(منبع: ایسنا)