گرافیک نت؛ کارگاه های نقاشی قهوه خانه ای و نمایشگاه نقاشی پشت شیشه که مروری بر نقاشی های پشت شیشه از دوره زندیه تا به معاصر است‏، روز دوشنبه‏، 26 دی ماه ساعت 11 با حضور سید قاسم ناظمی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نعمت الله کیکاووسی‏، مدیر سابق موزه هنرهای زیبا کاخ موزه سعدآباد و مهدی توکلیان، رییس موزه  هنر امام علی (ع) در سرسرای نور موزه هنر امام علی (ع) گشایش می یابد.

نمایشگاه و کارگاه های نقاشی قهوه خانه ای و پشت شیشه در ادامه برنامه ها و رویکرد تخصصی موزه هنر امام علی (ع) در ماه های محرم و صفر، با هدف پژوهش و آموزش هنر ایرانی اسلامی و تاکید بر مضامین مذهبی با هدف آشنایی، ترویج و گسترش بیشتر این هنر در بین هنرمندان جوان و علاقه مندان با  موضوعات مذهبی است‏، این برنامه از سلسله برنامه‌های معاونت هنری سازمان فرهنگی‌هنری به مناسبت محرم و صفر با عنوان خیمه هنراست.

کارگاه نقاشی قهوه خانه ای با حضور تنها باز مانده شاخص نقاشی قهوه خانه ای، استاد محمد فراهانی مشهور به محمد درویش از شاگردان حسین قوللر آقاسی با موضوع عاشورا است و به مدت 3 روز از 26 دی ماه آغاز خواهد شد. همچنین کارگاه نقاشی پشت شیشه با حضور اساتید: عبدالله و امیر رحیمی از 29 دی ماه به مدت 3 روز از ساعت 10 تا 17 به اجرا درخواهد آمد.

آثار هنرمندانی همچون: عبدالحسین، محمود، آقا صادق، محمود، عبدالله، اسماعیل گیلانی، علی اکبر گیلانی، قربان علی قربانی، بیوک احمری، عبدالله و امیر رحیمی، شقایق جزایری نیز با همکاری مجموعه داران خصوصی در این نمایشگاه ارایه خواهد شد.

 نقاشی پشت شیشه از نمونه های با ارزش هنر ایران است که در بطن فرهنگ و هنر مردمی از دوران صفوی آغاز شد و در عصر قاجار به اوج اعتلای خود رسید.

این هنر در زمره هنرهای در حال فراموشی است و بیشترین مضامین آثار هنرمندان این شیوه ریشه در باورها و عشق و ارادت به اهل بیت و نقطه عطف آن واقعه عاشورا است.