با برپایی یک نشست خبری، نمایشگاه نگاره‌های شاهنامه‌های کهن و مجموعه‌ای از آثار پوستر و تایپوگرافی با عنوان «هزاره شاهنامه» به مناسبت هزارمین سال سرایش شاهنامه در برج آزادی آغاز به کار کرد.
بنا بر این گزارش، هم‌زمان با افتتاح این نمایشگاه، نشست خبری نمایشگاه با حضور ابوالفضل همراه رئیس مرکز فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی، یاسر موحدفرد دبیر کل بنیاد فردوسی و محمدجعفر قربان‌پور دبیر کل مرکز حمایت از ایرانیان خارج از کشور در برج آزادی برگزار ‌شد.
در نشست خبری به رسمیت شناختن دبیرخانه بزرگداشت هزارمین سال شاهنامه، ابوالفضل همراه گفت: مجموعه فرهنگی هنری آزادی که یکی از شاخص‌ترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های فرهنگی کشور است، فعالیت‌های متناسبی را برای هموطنان در نظر گرفته است. یکی از اهداف این مجموعه، این بود که با کمک دوستان دیگر بنیادها و نهادهای مشترکی را تعریف کند که یکی از آن بنیادها، بنیاد فردوسی است که دارای شأن و منزلت بالایی است و در راستای پاسداشت مفاخر، و بخصوص شاعر بزرگ فردوسی فعالیت می‌کند.
وی اظهار داشت: بنیاد رودکی با توجه به اهدافی که دارد، همواره به عنوان پیشتاز درعرصه فعالیت‌های هنری و فرهنگی گام می‌دارد و با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد، سعی کرده فعالیت‌های خود را گسترش دهد، درشهرستان‌ها شعبه بزند و فعالیت‌های خاصی را در خارج از کشور انجام دهد.
همراه گفت: این مجموعه با توجه به شرایطی که در آن موجود است، متعلق به جوانان است و کارهایی را نیز که دنبال می‌کند، حول محور جوانان است.
رئیس مرکز فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی با اشاره به ویژگی‌های این مجموعه، گفت: روزانه 1500 تا 2000 دانش آموز از این مجموعه بازدید می‌کنند. علاوه بر این، نمایشگاه‌های مستمری با حضور هنرمندان نخبه و جوان برگزار می‌کنیم. همچنین بزرگ‌ترین نمایشگاه سنگ و گوهر آسیا را دراین مجموعه داریم. دوسالن داریم که یکی مولتی‌مدیا است و پخش فیلم و موسیقی و نمایش با لیزر در آن صورت می‌گیرد و نیز سالن سیمولیشین که در آن صندلی‌های متحرک وجود دارد.
وی ادامه داد: درسال آینده فعالیت‌های مختلفی داریم که یکی از آنها این است که باید سطح بازدید مجموعه را بالا ببریم. بحث توجه جدی به موسیقی پاپ هم از برنامه‌های آینده این مجموعه است. همچنین راه‌اندازی انجمن بزرگ گویندگان جوان را در این مجموعه خواهیم داشت که این که سومین انجمن گویندگان خواهد بود.
به گزارش فارس، در ادامه این مراسم، محمدجعفر قربان‌پور دبیر کل مرکز حمایت از ایرانیان خارج از کشور به نمایندگی از بنیاد فردوسی گفت: روز 25 اسفند به مناسبت هزاره سرودن شاهنامه ثبت جهانی شده و سال 2010 به عنوان هزاره شاهنامه، به رسمت شناخته شده است که با توجه به این رویداد مهم و با استقبال نهادهای اجتماعی و فرهنگی ازجمله بنیاد رودکی و مرکز برج آزادی، امروز را برای معرفی و رسمیت دبیرخانه بزرگداشت هزارمین سال شاهنامه اعلام می‌کنیم و امروز، دبیرخانه رسما کار خود را آغاز می‌کند.
وی ادامه داد: ازجمله برنامه‌هایی که دراین دبیرخانه پیش بینی کرده‌ایم، این است که به جز برنامه‌هایی که در داخل کشور برای ستاد بزرگداشت شاهنامه داریم، برنامه‌های مفصلی با همت ایرانیان خارج از کشور داریم که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به تور بزرگ آسیای میانه شامل کشورهای ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان و تاجیکستان، تور در ده نقطه اروپا، تور آمریکا،‌ کانادا و آمریکای لاتین اشاره کرد.
وی گفت: در سال 2010 بیست برنامه شامل نقالی، شاهنامه خوانی، کنسرت موسیقی سنتی، اکسپو هنری و آثار و هنرهای مرتبط با شاهنامه و فرهنگ و ادب اجرا خواهیم کرد.
بنا بر این گزارش، این نمایشگاه به همت بنیاد فردوسی و با همکاری بنیاد فرهنگی و هنری رودکی و به بهانه هزارمین سالروز سرایش شاهنامه برگزار می‌شود.
در نمایشگاه «هزاره شاهنامه» 30 تابلو عکس، پوستر و تایپوگرافی با موضوع شاهنامه ونگاره‌های شاهنامه‌های کهن ایرانی به نمایش درآمده است.
لازم به ذکر است، برج آزادی در ایام نوروز از روز پنجم فروردین‌ماه از ساعت 8:30 صبح تا 6:30 عصر برای بازدید عموم باز است و مراسم تحویل سال نو نیز از شبکه‌ی پنج از این برج پخش خواهد شد.
منبع : فارس نیوز