مدیر وب سایت «ویترین روز» اعلام کرد: نمایش آثار گرافیک از طریق این سایت مجازی میتواند دستاوردهای گرافیک ما را به نقد بکشاند ،به همین دلیل هم تلاش میکنیم تا فعالیت حرفهای خود را تحت تاثیر مسائل حاشیهای قرار ندهیم.
امین سلامی پرگو؛ در گفتوگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اتفاقات و حواشی دهمین دوسالانهی بینالمللی پوستر تهران و موضع سایت ویترین روز در این زمینه، گفت: متاسفانه اخبار و حواشی این دوسالانه در این مدت به قدری زیاد است که جریان حرفهای دوسالانه را بعد از سالها فعالیت تحت تاثیر خود قرار داده است.
او با اشاره به دلایل ایجاد این حواشی و همچنین تحریم عدهای از هنرمندان گرافیست،تصریح کرد: گروه زیادی از طراحان داخلی و بخشی از طراحان بینالمللی به دلیل مسائل سیاسی و حوادث اخیر کشور و همچنین حذف نام انجمن طراحان گرافیک از کلیت این دوسالانه، دست به تحریم آن زدهاند و از سایتی همچون «ویترین روز» به عنوان مرجع نمایش مجازی آثار نیز توقع دارند تا دراین تحریم سهیم باشد.
او تصریح کرد: خوشبختانه گالری مجازی و تخصصی «ویترین روز» تا امروز به عنوان اولین نمایشگاه تخصصی گرافیک به صورت مجازی و با رویکرد بینالمللی معرفی شده و بسیاری از طراحان و فعالان در این حوزه مخاطب دائم آن هستند. به همین دلیل هم ترجیح میدهیم تا مواضع رسمی و روشن خود را درباره اتفاقات اخیر اعلام کنیم.
سلامی تاکید کرد: «ویترین روز» به صورت تخصصی و حرفهای قصد معرفی و نمایش گرافیک ایران و جهان را دارد و عرصهای برای ارتقاء جایگاه هنری این گرایش است تا از این طریق به بیان نگرشها و کاستیهای این حوزه بپردازد و موجودیت گرافیک ایران و جهان را مورد نقد قرار دهد، لذا ترجیح میدهیم در این مسیر از بیان دیدگاهها شخصی خود در این عرصه خودداری کنیم.
او در ادامه به تصمیم «ویترین روز» برای نمایش همزمان آثار دهمین دوسالانه پوستر تهران اشاره کرد و افزود: معتقدیم نمایش آثار دوسالانه به صورت مجازی میتواند مخاطبان را با کم و کیف این دوسالانه مواجه کند و در عین حال به نقد و بررسی این آثار و کلیت آن بپردازد. از سوی دیگر معتقدیم که انجمنها و گروههای تخصصی گرافیک نقش جدی در ارتقاء و پایداری این حوزه داشتهاند و دارند، اما نهایتا این آثار تولیدشده است که محوریت گرافیک ایران را تعیین میکند ولاغیر.
مدیر سایت تخصصی «ویترین روز» با اشاره به آنچه که سایت «پوستر پیچ» چندی پیش از گرافیک شهری ایران منتشر کرده است، گفت: وقتی عکسهای «رنه ونر» از گرافیک شهری ایران را میبینیم،جای سرافگندگی و تاسف دارد که با وجود چنین طراحان طراز اولی باید ماحصل گرافیک شهری ما این چنین باشد،به همین دلیل هم در این شرایط باید کاری کرد تا به ارتقاء و بهبود گرافیک کشور بپردازیم، نه اینکه جلوی یک جریان حرفهای را بگیریم.
او خاطرنشان کرد: «ویترین روز» در آیندهای نزدیک قصد دارد به حوزههای دیگری همچون گرافیک محیطی طراحی بیلبورد، طراحی فونت فارسی، طراحی تندیس، گرافیک شهری و ... بپردازد. زیرا در این 9 ویترینی که تا کنون برپا کردهایم متاسفانه با کاستیهای بسیاری در این عرصهها روبهرو بودهایم و میخواهیم این ضعف و نیاز را به دانشجویان و طراحان خود معرفی کنیم.
سلامی در بخش دیگری از صحبتهای خود به برنامههای «ویترین روز» برای دعوت از طراحان معتبر AGI اشاره کرد و افزود: برای معرفی جایگاه گرافیک جهان و مقایسه و شناخت آن اقدام به برپایی نمایشگاههای مجازی از طراحان معتبر AGI کردهایم ،هرچند که متاسفانه اخباری که از سوی گرافیستهای ایرانی به این هنرمندان منعکس شده است باعث بدبینی آنها و انصراف عدهی زیادی از این افراد شده است. در واقع شرایطی پیش آمده که این هنرمندان فکر میکنند هر فردی که با دوسالانههای دولتی ارتباط داشته باشد جزئی از بدنهی دولت محسوب میشود و در برابر انجمن صنفی طراحان گرافیک قرار دارد ،در صورتی که نباید مسائل سیاسی را با مسائل حرفهای و تخصصی ادغام کرد.
این گرافیست جوان تاکید کرد: «ویترین روز» در این چند ماه از شروع فعالیتهای خود مخاطبان گستردهای پیدا کرده است که جویای دستاوردهای گرافیک ایران و جهان هستند. به همین دلیل هم در ادامهی فعالیتهای خود همچنان به نمایش مجازی این آثار ادامه خواهیم داد و در حال حاضر آثار پنجمین جشنوارهی تایپوگرافی اسماءالحسنی را برپا کردهایم و در ادامهی آن بعد از نمایشگاهی از آثار اسداللهی و هرندی، نمایش همزمان آثار دهمین دوسالانه پوستر تهران را خواهیم داشت و در ادامه به نمایش آثار 4 طراح برجستهی AGI میپردازیم.