در ابتدای این مراسم که در تالار گرم و بدون تهویه استاد ناصری خانه هنرمندان که به اتاق سونای خشک شباهت دارد برگزار شد، استاد رضا عابدینی حضور خود را در این مراسم بهانه ای خواند که با دوستانی که نتوانسته در طول مدت اقامت کوتاهش در ایران با آنها ملاقات کند، دیدار کند.
همچنین ایشان از زمان کوتاهی که برای این مراسم توسط مسئولان خانه هنرمندان در نظر گرفته شده به زبان طنز انتقاد کرد.
رضا عابدینی با اشاره به موضوع بحث‌برانگیز «تایپوگرافی» گفت: بحث تایپوگرافی و تایپ دیزاین آنقدر فراگیر شده است که بسیاری از استادان قدیمی و جوان‌ترها انواع واقسام نقدهای مختلف را به آن وارد کرده‌اند و فکر می‌کنند که اشکالاتی در این جریان به وجود آمده است. من نیز طی ده سال اخیر به همه این نقدها توجه داشته و دارم و معتقدم که بسیاری از هنرمندان بدون هدف در این زمینه جلو رفته‌اند که البته من همه این اتفاقات را در هنر تایپوگرافی مثبت می‌دانم. هر چند که صد درصد این اتفاقات غلط باشد. چرا که ناگزیریم این اتفاقات را پشت سر بگذاریم تا به مرحله درستی از این هنر برسیم.
وی در ادامه به انتقاداتی که هنرمندان پیشکسوت به تایپوگرافی هنرمندان جوان وارد می دانند اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های هنرمندان امروز در زمینه تایپوگرافی مستقیماً بر اساس آثار و فعالیت‌های هنرمندان نسل گذشته خودشان بوده است. حال چه این استادان قدیم خوششان بیاید و چه خوششان نیاید. جریان هنر تایپوگرافی پروسه پیوسته‌ای را طی می‌کند که هنرمندان از یکدیگر به طور مستقیم تأثیر می‌پذیرند.
استاد عابدینی همچنین گفت: برخی‌ها گفته‌اند که هنرمندان امروز از تایپوگرافی سوءاستفاده می‌کنند و "من این جا رسماً اعلام می‌کنم که از تایپوگرافی سوءاستفاده می‌کنم" چرا که تایپ فارسی گنجینه‌ای در اختیار من است و این سهم ماست که از آن استفاده کنیم.
وی همچنین هدف اصلی از گردآوری کتاب «دبیره» را چنین عنوان کرد: اصل دلیلی که حدود 5 سال پیش من و جمعی از دوستان بر‌ آن شدیم تا کار دقیق، مکتوب و طولانی مدت درباره گرافیک ایرانی گردآوری کنیم، این بود که اطلاعات دقیق و مکتوبی درباره خط فارسی، تایپوگرافی و‌ نوشتار فارسی به صورت مکتوب نداشتیم. در حالی که در غرب به موازات تاریخ گرافیک دیزاین، تاریخ تایپوگرافی وجود دارد و ما چنین منبعی را در اختیار نداریم.
وی همچنین تأکید کرد: ما نه تنها در هنر بلکه در علوم انسانی هم تولید علم نمی کنیم بلکه آن‌ها را ترجمه می‌کنیم.
در پایان این مراسم فرهاد فزونی به ارائه گزارشی از چگونگی گردآوری کتاب «دبیره» پرداخت و پس از آن نمایشگاه پوسترهای مذهبی پرویز تناولی در تالار نامی خانه هنرمندان ایران گشایش یافت که حاضران در این مراسم از آن دیدن کردند که به دلیل زمزمه حضور سید محمد خاتمی در خانه هنرمندان نمایشگاه تعطیل و بازدید از آن به روز آینده موکول شد.