چهل‌وپنج سال تلاش بی‌وقفه در عرصه‌ی گرافیک معاصر ایران، ایجاد تشکل حرفه‌یی طراحان گرافیک، خلق فضاهای جدید طراحی، مدیریت هنری و گرافیکی بسیاری از نشریات معتبر ایران، طراحی صحنه و مطرح ساختن گرافیک ایران در صحنه‌های بین‌المللی و بالاخره تدریس و... از ممیز چهره‌ای منحصربه‌فرد و فراتر از مرزهای ایران ساخته است.
به گزارش سایت خبری خانه ی هنرمندان ایران، بهمن فرمان آرا درباره ویژگی های شخصیتی مرتضی ممیز گفت:برای من همیشه مهمترین ویژگی ممیز معلم بودن وی بود. ممیز دشمن متوسط بودن بود وهمیشه حرفش را صریح می زد.
تمام کسانی که او را به استادی قبول داشتند در عین علاقمند بودن به نظر ممیز همیشه سپری همراه داشتند تا  از نظرات او آسیب نبینند. او می خواست جوانان با استعداد در دام استاد شدن نیفتند. ممیز حتی در مورد آداب معاشرت هم سخت گیر بود. رفتن او را بیشتر از این بابت حس کردیم که او عامل اصلی انجام کارها بود. او می خواست مجله درجه یکی درباره گرافیک منتشر کند که منجر به انتشار مجله نشان شد. او اعتقاد داشت باید آدمها را ساخت و برای ساختن از پا نمی افتاد. ممیز در دوران بیماری اش به ما نشان داد که چگونه باید در مقابل بیماری ایستاد . « چاقو در آب » به عنوان اولین فیلم رو من پولانسکی فیلم فوق العاده ای است. این فیلم در اوج سیستم استبدادی لهستان ساخته شد. چاقو در آب می افتد اما کینه چاقو همیشه زنده می ماند.