گرافیک نت؛ به گزارش روابط عمومی هنرستان هنرهای زیبای پسران، روز شنبه 25 اردیبهشت نمایشگاه نقاشی استادان هنرستانهای هنرهای زیبای پسران و دختران و کمال الملک با حضور رویایی مدیر هنرستان هنرهای زیبای پسران، زهتابیان مدیر هنرستان هنرهای زیبای دختران، خورشیدی مدیر هنرستان کمال الملک، اساتید هنرستانها، فارغ التحصیلان و علاقمندان به هنر در نگارخانه فرهنگسرای اندیشه افتتاح گردید.
در این نمایشگاه تعداد 34 اثر نقاشی از آثار اساتید هنرستانها از جمله احمد رویایی، محمدعلی روح الهی، احمد مرشدلو، رضا نصرتی، مهرنوش ظهوریان، هادی اصغر زاده، لیلا فرخی، اردشیر احمدی نژاد و ... به نمایش درآمده است.
در حاشیه این نمایشگاه و در روز یکشنبه 26 اردیبهشت نیز نشست تخصصی با موضوع اقتصاد هنر با حضور واحد خاکدان هنرمند نقاش معاصر، مظفر رویایی استاد دانشگاه و مجموعه دار آثار هنری و احسان آقایی نایب رئیس موزه هنرهای معاصر تهران و معاون هنری هنرستان برگزار گردید.
در ابتدای این نشست دکتر مظفر رویایی کارشناس اقتصاد هنر، با اشاره به تجسمی بودن هنر نقاشی گفت: قابل قبول نیست که سرمایه داران، یک تابلو نقاشی را به چشم یک کالای اقتصادی نگاه کنند. متاسفانه در بازار هنر اگر هنرمندان به ثروتمندان نزدیک شوند قیمت هنرشان بالا می رود.
وی در ادامه اظهار داشت: از نگاه آسیب شناسی آثار هنرمندان چندان جایگاهی در ارتقا هنر کشور در جامعه جهانی ندارند و آثارشان چندان ارزشمند نیست آنهم به دلیل حضور افرادی که اصلا جایگاه هنر را نمی شناسند و از یک سری اسم کار هنری می خرند.ذر عرصه نقاشی نکات کاربردی زیادی مطرح می شود از هر طرف که به آن نگاه می کنیم یک آتش زیر خاکستر یا یک دست و منفعت گروهی می بینیم.
این کارشناس اقتصاد هنر افرود: باید با مقوله هنر سیستماتیک برخورد شود با اینکه هنر با سیستم تعارض دارد اما محصولاتی که به بازار می آید باید در داخل یک مکانیزم سیستمی ارائه شود.
رویایی، بزرگترین مشکل هنرمندان نقاشی را اینگونه عنوان می کند: مشکل اصلی این است که خریدار هنر نقاشی ترجیح می دهد تولیدات هنری را از آتلیه خریداری نماید در صورتیکه نباید این طور باشد باید در این میان واسطه ای وجود داشته باشد که به صورت آکادمیک دوره هایی را گذرانده باشد. وجود واسطه نرخ حقیقی یک اثر هنری را تعیین می کند.
وی یادآور شد: از وظایف آکادمی طبقه بندی آثار هنری و نظریه پردازی است. متاسفانه در ایران کسانی که مجموعه دار هستند در این بازار به شکلی کار می کنند که مطابق مصادیق بازار عادی نیست. در ایران مجموعه داری با انبار داری اشتباه گرفته شده است. به همین دلیل است که نیاز به رشته تخصصی اقتصاد هنر در ایران احساس می شود.برای اینکه اقتصاد هنر راه بیفتد باید پول های اندک در مسیر خرید و فروش کالاهای هنری قرار گیرد در غیر این صورت خرید یک تعداد تابلو برای مدت خاص آسیب زا است.
همچنین استاد معاصر نقاشی، واحد خاکدان نیز با بیان این نکته که اختلاف طبقاتی موجود در کشور باعث بروز مشکلاتی برای جامعه هنر نقاشی نیز شده است گفت: این بخش نیاز به یک ریشه یابی عمیق دارد اما آنچه مسلم است اینکه بررسی کیفیت آثار هنری نیازمند پارامترهایی دارد که تنها با اقتصاد هنر می توان آن را تجزیه و تحلیل کرد. ما در جامعه تضادها زندگی می کنیم که همین موضوع ناهنجاری های زیادی را ایجاد کرده است.
وی تاکید کرد: متاسفانه در جامعه هنر نقاشی آدم هایی وارد شده اند که پول زیادی دارند اما اطلاعی از هنر ندارند بنابراین بسیاری از ارزش گذاری های آثار هنری که توسط همین قشر اندازه گیری می شود اشتباه و بدون کیفیت است.
این استاد نقاشی در ادامه اظهار داشت: نباید بازار نقاشی ایران را با بازار نقاشی اروپا و غرب مقایسه کرد. در ایران به دلیل عدم ارزش گذاری صحیح آثار هنری، تابلو هنرمند معروفی بسیار بالا فروخته می شو د اما در خارج برای آن ارزشی قایل نیستند. گالری دارهای خارج از کشور به سختی کار ایرانی را می پذیرند. هنرمندانی که از ایران می روند برای پیدا کردن بازار کار سختی پیش رو دارند. متاسفاه ما هیچ مرجعیتی برای این موضوع نداریم
استاد واحد خاکدان افزود: برای هنر نقاشی در ایران سه مشکل اساسی وجود دارد. اول، نبودن مرجعیت آکادمیک برای ارزش گذاری آثار هنری. دوم، نابسامانی بازار که هیچ سامانی در آن دیده نمی شود و سوم ناآگاهی گالری دار هاست.
همچنین احسان آقایی کیوریتور و معاون هنری هنرستان نیز اظهار داشت: یکی از موانع موجود بر سر راه هنرمندان نقاشی عدم حرفه ای بودن گالری دار ها می باشد. یک هنرمند باید در یک گالری کشف شود و رشد کند. در اروپا هر هنرمند لزوما با یک گالری دار کار می کند. در واقع عدم حرفه ای بودن گالری دار ها آسیب بزرگی است برای هنرمندان. در کشور ما نه تنها گالری دارها هنرمندان را تحت حمایت ندارند و در هنگام فروش آثار با کسر هزینه های بسیار از هنرمند، در نهایت 20 تا 30 درصد از سود آثار به دست هنرمند می رسد.
وی تاکید کرد: در ایران گردش مالی هنرهای تجسمی از هر هنری بالاتر است و میزان هزینه ای که در این راستا می شود با هیچ هنر دیگری قابل مقایسه نیست اما این گردش مالی دلیل بر منطبق بودن کیفیت آثار با قیمت های پیشنهادی نیست. متاسفانه شیوه مافیاگونه آثار هنری در غرب هم وجود دارد. این که هنر هنرمند به قیمت واقعی فروخته نمی شود.
لازم به ذکر است علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند از روز یکشنبه 18 لغایت 30 اردیبهشت همه روزه از ساعت 9 تا 19 به نگارخانه اندیشه واقع در خیابان شریعتی ، نرسیده به پل سید خندان، بوستان اندیشه مراجعه و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 88765090 تماس حاصل نمایند.