علی زهانی، دبیر نخستین جشنواره هنرهای تجسمی دانشجویان در گفتگو با خبرگزاری ها و در پاسخ به فرزاد ادیبی، گرافیست که عنوان کرده بود، داور این جشنواره نبود است، به خبرنگار مهر گفت: ما به علیخانی به عنوان دبیر بخش گرافیک اختیار تام دادیم که داوران را انتخاب کند و برهمین اساس ادیبی برای داروی بخش داخلی جشنواره انتخاب شد. براساس پیش‌بینی‌هایمان فکر می‌کردیم علیخانی همان ترکیب را برای بخش خارجی درنظر بگیرد که گویا اینطور نبوده است.

وی در مورد اینکه ادیبی داروی بخش داخلی را نیز رد کرده است، توضیح داد: من عمدا صورتجلسات را نگه داشته‌ام. اگر ایشان ادعا می‌کنند داوری نکرده است، صورتجلسات را دارم و می‌توانم نشان دهم. ما علیخانی، لادن رضایی، فرزاد ادیبی، موسوی لر و کامران افشار مهاجر را به عنوان داوران انتخاب کردیم ، قرار بود یک نفر از سوی برج آزادی برای داوری معرفی شود.

زهانی افزود: قصد ما این نبود که یک داور از برج آزادی به قضاوت آثار بپردازد اما مسئولان این نهاد اعلام کردند، درغیر این صورت اجازه نمی دهند مراسم اختتامیه در این مکان برگزار شود. سر این قضیه آقای ادیبی ناراحت شدند و گفتند چرا به نظر آنها احترام نمی گذاریم. من با ایشان تماس گرفتم و توصیح دادم که نظرشان برای ما مهم است.

دبیر نخستین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی دانشجویان در توضیح این مطلب ابراز داشت: در نهایت ما برای اینکه سوءتفاهمی پیش نیاید، تصمیم گرفتیم نظرات همه داوران را جمع آوری کنیم و بعد همه آراء را با هم تطبیق دهیم.
زهانی در مورد ذکرنشدن اسامی داوران جشنواره گفت: سیاست ما این بود که اسامی داوران را اعلام نکنیم چون نزدیک به پنج سال روی این کار برنامه ریزی کرده بودیم. گاهی شاهد هستیم داوران نگاه خاصی به آثار دارند و شرکت کنندگان با شناخت از این نگاه، آثار خود را طراحی می کنند. ما برای اینکه جلوی کار سفارشی را بگیریم، اسامی داوران را نگفتیم.

وی اظهار کرد: ما ادعا نمی‌کنیم توانسته‌ایم سلایق را در داوری از بین ببریم ولی تمام تلاش خود را انجام دادیم تا این سلایق را کم کنیم. متاسفامه چوب همین نگاه دموکراتیک را هم خوردیم چون در زمان داروی داخلی از خود شرکت‌کنندگان خواستیم در مرحله داروی حضور داشته باشند و از نزدیک قضاوتها را ببینند اما گفته بودیم با داوران برای ارزیابی کارهایشان صحبت نکنند که متاسفانه این کار صورت گرفت و بعدا حرف و حدیثهایی صورت گرفت.

زهانی همچنین درباره گفته بابک اربابی، طراح پوستر جشنواره مبنی بر پاک شدن امضایش از پایین پوستر جشنواره عنوان کرد: سیاست ما حمایت از دانشجویان است. اولویت ما آنها هستند. ما برای این جشنواره سه پوستر داشتیم که یکی از آنها به آقای اربابی، پوستر بعدی به آقای تقی‌پور و سومین پوستر به خانمی از اصفهان تعلق داشت.

وی توضیح داد: براساس اعتمادی که به جوانان داشتم با اینکه به عنوان دبیر، می‌توانستم نظر خود را اعمال کنم، به خود آنها گفتم تصمیم نهایی را بگیرند که پوستر چه کسی چاپ شود. ما دو پوستر از ایشان برای جشنواره داشتیم که قرار بود در ابعاد 100 در 70 چاپ شود ولی تصمیم گرفتیم در ابعاد 50 در 70 منتشر شود. اربابی نامه‌ای نوشت که در صورت چاپ در این ابعاد، امضایش از زیر پوستر حذف شود.

زهانی در توضیح اینکه چرا این نامه اکنون در دبیرخانه وجود ندارد، گفت: چون نامه دستی بود و خودش درخواست کرده بود که امضایش پاک شود، نامه را نگه نداشتیم. این درحالی است که من دوست داشتم پوستر اسم و رسم داشته باشد و به حرمت توافقی که با ایشان داشتم، پوستر را بدون امضا چاپ کردیم. علاوه‌بر اینکه پوستر ایشان در حد اتود بود.

دبیر نخستین جشنواره هنرهای تجسمی دانشجویان در مورد به نمایش درنیامدن برخی از آثار اربابی عنوان کرد: ایشان معترض بودند که همه کارهایشان در جشنواره به نمایش درنیامده است. ما از هر کس در هر بخش فقط سه اثر می‌توانیم نشان دهیم و نمی‌توانیم همه کارها را نمایش دهیم. درضمن ما لطف کردیم که آثارش را پذیرفتیم چون در آخرین لحظات و خیلی دیر پوسترهای ایشان برای ما ارسال شد.
نخستین جشنواره هنرهای تجسمی دانشجویان از 11 الی 19 مرداد در خانه هنرمندان و موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.
(به نقل از خبرگزاری مهر)
در این باره بیشتر بخوانید.