در مراسمی که عصر روز گذشته در تالار «بتهوون» خانه هنرمندان ایران برگزار شده بود، فرشید مثقالی - رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بیانیه هیات داوران این نمایشگاه را ارائه کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است:« آثار ارائه شده در نمایشگاه «سرو نقره‌ای» اگرچه آثار منتخب اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است، اما آینه‌ای‌ از کل فعالیت‌های گرافیک ایران محسوب می‌شود و نموداری از وضعیت نسبی گرافیک ماست. اگر قدرت و ضعفی در کارها دیده می‌شود،آن چیزی است که در مملکت ما در این زمینه اتفاق می‌افتد».

او بیانیه را اینگونه ادامه داد:« سطح کارهای عرضه شده در نمایشگاه سرو نقره‌ای برای گرافیک نوپا و تقریباً جوان ما قابل قبول بوده و می‌توان گفت که نسبت به سه سال قبل و آنچه در بخش ملی بینال نهم عرضه شده بود، سطح بسیار بالاتری پیدا کرده است».

مثقالی اضافه کرد:«هیات انتخاب و داوران که ترکیبی از هم نسل‌های فعال در گرافیک ایران هستند، روزها و ساعات زیادی را برای انتخاب و سپس داوری گذراندند. در بخش داوری، در گام نخست هیات داوران بر این شد که ابتدا در هر بخش سه کاندید که بهترین نمونه بخش خود هستند را انتخاب کرده و سپس از میان این سه کاندیدا، برنده سرو نقره‌ای را انتخاب کند.

می‌توان گفت که انتخاب برگزیده اول میان سه کاندیدا در اغلب بخش‌ها، کار چندان ساده‌ای نبود و در بعضی از بخش‌ها ساعت‌ها برای تعیین برگزیده اول بحث و نظر صورت گرفت».

عضو شورای داوری این نمایشگاه تصریح کرد:«درنظر است به همه کاندیدا، گواهی کاندیداتوری بخش خود، بعد از جلسه امروز اهدا شود. می‌خواهیم به این نکته اشاره کنیم که کاندید شدن خود ارزشی قابل توجه است».

در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف این نمایشگاه به ترتیب زیر معرفی شدند:

هیات داوران در بخش «طراحی نشانه و نشانه­ ‌نوشته» از میان علیرضا انوش‌فر برای طراحی نشانه نگارخانه «سین»،علی سجادیه برای طراحی نشانه پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شهر اصفهان و مهدی محمدی برای نشانه شرکت کابینت سازی پی‌مس ، جایزه‌ سرو نقره‌ای را به «علیرضا انوش‌فر» برای طراحی نشانه ساده و محکمی که در عین نزدیکی به محتوا ،موضوع آن از فرم ساده شده حرف «س» که نام گالری هم هست، اهدا کرد.

در بخش «طراحی پوستر» نیز هیات داوران با معرفی بهراد جوانبخت برای طراحی پوستر باطله‌ها،آریا کسایی برای طراحی پوستر ریاض کمو و رضا عابدینی برای طراحی پوستر نمایشگاه سیراک ملکونیان ، جایزه‌ سرو نقره‌ای را به «رضا عابدینی» برای طراحی زیبا و در عین حال بسیار نزدیک و وفادار به کار نقاش و استفاده‌ به ‌جا از نشانه و مجموعه اطلاعات استاندارد در این سری پوستر گالری طراحان آزاد اهدا کرد.

هیات داوران در بخش «طراحی جلد نشریات» نیز ریحانه شیخ‌بهائی و سها شیروانی را برای طراحی جلد کتاب سازه و معماری،پدرام حربی را برای طراحی جلد مجموعه کتاب‌های قفسه آبی و اونیش امین‌الهی را برای طراحی جلد کتاب نشانه کاندید کرد و نشان سرو نقره‌ای را به «پدرام حربی» به دلیل طراحی جلد کتاب‌هایی متفاوت و خلاقانه برای عناوین مختلف که در عین حال، با داشتن حسی مشابه برای ایجاد یک مجموعه یونیفرم موفق اهدا کرد.

در بخش «طراحی صفحه‌آرایی نشریات» هیات داوران کورش پارسانژاد را برای طراحی کتاب تشنه لبان،مجید عباسی را برای طراحی کتاب مجموعه شعرهای احمدرضا احمدی و وحید عرفانیان را برای طراحی کتاب «همین فردا بود» کاندید کرده و تندیس سرو نقره‌ای را در این بخش به «مجید عباسی» برای طراحی و کتاب‌سازی خلاقانه و تنظیم جلد و صفحات مجموعه «همه شعرهای من» که به صورت یک بسته طراحی شده داد.

در بخش «طراحی گرافیک تبلیغات» هیات داوران نیلوفر ابریشم‌کار را برای طراحی پوسترهای تبلیغاتی محصولات گلستان، علی افسرپور را برای طراحی گرافیک کمپین تبلیغاتی بانک مسکن و رضا علوی را برای طراحی گرافیک کمپین تبلیغاتی لاستیک بارز کاندید کرده و نشان سرو نقره‌ای را به «نیلوفر ابریشم‌کار» برای ایده‌های خلاقانه و اجرای واضح و روشن و ایجاد وحدت ایده در محصولات کاملاً متفاوت یک شرکت واحد داد.

در بخش «طراحی بسته‌بندی» نیز مهرزاد دیرین برای طراحی بسته‌بندی‌های محصولات غذایی آماده‌ ب.آ، علیرضا قاسم‌زاده ایروانی برای طراحی بسته‌بندی و لیبل جوهر هاوزینک و نیلوفر ابریشم‌کار برای طراحی بسته‌بندی‌های جدید چای گلستان کاندید شدند و مهرزاد دیرین برای ایجاد جذابیت بصری نسبت به محصول، استفاده بسیار به ‌جا از عکس محصول و ترکیبات رنگی زمینه، و دسته‌بندی و وضوح اطلاعات برای مصرف‌کننده بالقوه در طراحی بسته‌بندی‌های محصولات غذایی آماده ب.آ ، نشان سرو نقره‌ای را دریافت کرد.

در بخش «طراحی بروشور و کاتالوگ» هیات داوران کورش جدی را برای طراحی پورتفلیو طراحی ام.تی.ای، ایمان راد را برای طراحی مجموعه بروشورهای نگارخانه ،محمدرضا رفائی را برای طراحی بروشور هواپیمایی آسمان انتخاب و جایزه سرو نقره‌ای را به «ایمان راد» به خاطر تازگی و تنوع، درعین حال وحدت طراحی بروشور اهدا کرد.

در بخش «طراحی الکترونیک» نیز از میان اشکان شفاعتی برای طراحی تیتراژ شبکه تلویزیونی طلوع افغانستان،بهراد جوانبخت برای طراحی تیتراژ فیلم کوتاه خط ممتد و علیرضا انوش‌فر برای طراحی صفحات وب رکسانا منوچهری، نهایتا نشان نقره‌ای به «بهراد جوانبخت» برای استفاده نو و خلاقانه و به ‌جا از امکان حالت کشیده در خط فارسی در یک گرافیک متحرک اهدا شد.

در بخش «سایر آثار طراحی گرافیک» نیز از میان رضا غفاری برای خاطر طراحی فونت سمیر،نغمه فلورذبیحی به خاطر طراحی هویت سازمانی گروه معماری پاز و آریا کسایی برای طراحی هویت بصری نخستین هفته طراحی گرافیک ایران، تندیس سرو نقره‌ای به «نغمه فلورذبیحی» برای استفاده ظریف و به جا از علامت پاز کامپیوتر که شباهت به واحدهای معماری نیز دارد و گسترده کردن به جای این علامت در معماری داخلی این دفتر معماری اهدا شد.

هیات داوران «جایزه‌ سفارش‌دهنده‌ برگزیده» را که توانسته امکاناتی به طراحان گرافیک بدهد تا بتوانند در زمینه موضوعی خود طراحی‌های خلاقانه و درست انجام دهند به «نشرچشمه» و مدیر آن «حسن کیائیان» برای انتخاب طراحان و ایجاد امکان به آنها اهدا کرد.

جایزه ویژه هیات داوران شامل دیپلم افتخار به «مسعود سپهر» و «پدرام حربی» به خاطر طراحی هویت بصری جامع علائم و نشانه‌های مترو تهران رسید.
نورالدین زرین‌کلک، امرالله فرهادی،ابراهیم حقیقی، ساعد مشکی،تهمتن امینیان و.... از جمله هنرمندان حاضر در برنامه بودند.
(منبع: ایسنا)