گـرافیک نت
را در گـوگـل
محبوب کنید
جمعه ۰۴ فروردين ۱۳۹۶
Fri 24 Mar 2017
پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۰   یادداشت  › نقطه اوج خلاقیت در تولد یک برند!
۳
محبوب

نقدی بر طرح های پیشنهادی برند رایتل

چندی پیش آژانس برندینگ "ایده" 31 طرح پیشنهادی برای لوگوی رایتل، اپراتور نسل سوم تلفن های همراه را که توسط اساتید گرافیک ایران طراحی شده را منتشر نمود که در اینجا این آثار مور نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.
گرافیک نت؛ سی ام آبانماه خبر مراسم رونمایی از برند برگزیده رایتل "نسل سوم تلفن همراه در کشور" روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت. این برند که از میان 31 طرح پیشنهادی از اساتیدی چون ابراهیم حقیقی، قباد شیوا، مسعود سپهر، اسدا... چهره پرداز و آژانس برندینگ ایده برای اپراتور نسل سوم تلفن همراه انتخاب شده بود با حرف حدیث های بسیاری همراه شده و مقوله برند سازی برای یک محصول تجاری را در ایران به چالش کشید.
همه چیز از جایی آغاز شد که شرکت تامین تله‌کام طراحی لوگوی رایتـل را به چهار نفر از اساتید صاحب نام گرافیک ایران سفارش داد. ابراهیم حقیقی، قباد شیوا، مسعود سپهر و اسدا... چهر‌ه‌پرداز اساتید منتخبی بودند که در اوایل پاییز 1390 طرح‌های پیشنهادی خود را ارائه کردند، از آن جا که طرح‌های پیشنهادی اساتید به تایید رایتـل نرسید از آرش سلطانعلی مدیرعامل "آژانس برندینگ ایده" دعوت شد تا علاوه بر نقش مشاور برند، طرح لوگوی رایتل را نیز  ارائه نماید و آژانس برندیگ ایده با در نظر گرفتن استراتژی برند رایتـل در جلسه‌های Brainstorming به ایده‌هایی رسید. این ایده‌ها که مبتنی بر تحلیل هویت رقبای رایتـل و مخاطبان تعریف شد‌ه‌اش بود، پس از اجرا در جلسه‌های Focus Group مورد بحث و بررسی قرار گرفت  و از بین طرح‌های پیشنهادی سه لوگو برای رایتـل ارائه شد و در این جلسات از طرح‌های پیشنهادی نیز اطمینان حاصل شد و در نهایت یکی از این سه لوگو به تایید رایتـل رسید و در آذر ماه رونمایی شد.
آژانس برندینگ ایده پس از طراحی لوگو و فونت اختصاصی و انتخاب رنگهای اصلی و فرعی برای رایتـل، هویت یکپارچه بصری رایتـل را نیز طراحی و تدوین کرد که به گفته دست اندرکاران این آژانس برند سازی این هویت بصری در تبلیغات رایتـل بصورتی که درون سازمان در رایتـل طراحی می‌شود هرگز مورد دقت و توجه قرار نگرفته است!
حال جای پرسش اینجاست که با توجه به 31 اثر ارائه شده پیشنهادی کدامیک از این آثار شاخصه های بین المللی برند سازی را مد نظر قرار داده اند؟
 
1- آثار ارائه شده توسط ابراهیم حقیقی: خودتان قضاوت کنید، آیا این نشانه می تواند پیشنهاد مناسبی برای یک محصول ارتباطی باشد؟ یا اینکه می توان آن را بعنوان یک کار در کلاس هندسی آن هم در حد هنرستان هنرجویان گرافیک ارائه کرد؟ این آثار را می توان جز ضعیف ترین طرحهای پیشنهادی برای برند رایتل معرفی کرد.
 
2- نشانه های پیشنهادی استاد قباد شیوا: شاید در نگاه نخست این نشانه مناسب برای عنوان یا نشانه یک مجله ارتباطی یا معرفی محصولات جدید موبایل مناسب باشد ولی آیا می تواند پیشنهاد مناسبی برای برند نسل سوم یک پدیده ارتباطی باشد باشد؟
 
3- نشانه های پیشنهادی استاد اسد ا... چهره پرداز: به نظر شما می توان رابطه ای میان 8 طرح ارائه شده توسط ایشان چه از لحاظ رنگ بندی و فرم یافت؟ چگونه نگاهی اینچنین سنتی و مبتدی و دمده میتواند نسل سوم تلفن همراه را همراهی نماید؟
 
4- نشانه های پیشنهادی مسعود سپهر: 6 طرح پیشنهادی ایشان با ترکیب ناهمگون کلمات "رای" و "تل" و با بهره جستن از تایپ فیس معروف خودش "یکان" هیچکدام مناسب برای یک برند نیستد. حتی استفاده تکراری از نمادی باستانی برای جان بخشی به این نشانه نتوانسته کمکی برای تولید یک برند استاندارد و به روز کند. شاید این نشانه ها را بتوان بعنوان نشانه یک وبلاگ به خوبی معرفی کرد.
 
5- و اما... نشانه برگزیده که توسط آژانس برندیگ ایده طراحی شده: سادگی و مینی مالیسم در آثار ارائه شده شاید تنها نکته برجسته این اثر باشد که نشان از اعمال سلیقه مستقیم خالق آن دارد ولی بزرگترین ایرادی که میتوان به نشانه برگزیده گرفت این است که چگونه می توان از این نشانه برای تبلیغات این محصول در اشلهای مختلف بهره جست؟ آیا می توان با توجه به نوع رنگ بندی آن در سیستم های مختلف چاپ از جمله کلیشه سازی و حک طلا کوبی و یا چاپ تامپو و حک لیزر برای چاپ روی خودکار و سایر هدایای تبلیغاتی و یا ساخت تندیس بهره برد؟
این پرسشی است که از سوی طراحان آن هیچ گاه به صراحت پاسخ داده نشده و نکته قابل توجه دیگر فرم دایره وار و متحرک آن است که چگونه می تواند در هویت بخشی به برند این محصول رابطه ایجاد کند؟
شاید فرم دایره و حلقه نمادی برای ایجاد ارتباط و شبکه محسوب گردد ولی نوع رنگ بندی و حرکت آن جای توجیهی ندارد.
 
نگارنده مطلب سعی دارد با توجه به نمونه های موفق و مختلف طراحی برند و هویت بصری برای محصولات مشابه دست کم در منطقه و حتی در ایران این پرسش را مطرح نماید که آیا برند رایتل، برندی موفق و دارای استانداردهای جهانی برای محصولی ارتباطی است یا خیر؟ و آیا این نشانه می تواند ماندگار و تاثیر گذار باشد و با اقبال مشتری رو به رو شود؟
به طور حتم برند "رایتل" در قیاس با محصولی مشابه در امارات "اتصالات" که اپراتوری منطقه ای است یا "تالیا" و یا در سطوح پایین تر در کشور "ایرانسل" چند پله پایین تر خواهد ایستاد.
هر چند نحوه بهره گیری ناموفق و غیر حرفه ای از این نشانه و عدم توجه به اصول بکارگیری آن در تبلیغات محیطی "رایتل" در افول آن بی تاثیر نبوده ولی چگونه می توان ضعف های عمده طرح منتخب را در این مسئله دخیل ندانست؟ قضاوت با شماست...
 
تکمله ها:
نقد هویت بصری برند رایتل
31 طرح پیشنهادی برای لوگوی رایتل
 
در این مورد بیشتر بخوانید:

نقش لوگو در برندسازی, مورد کاوی رایتل و همراه اول

 

4- نمونه های پیشنهادی مسعود سپهر
4- نمونه های پیشنهادی مسعود سپهر
5- نمونه های پیشنهادی آژانس ایده
5- نمونه های پیشنهادی آژانس ایده
هویت بصری نشانه برگزیده
هویت بصری نشانه برگزیده
برند تالیا
برند تالیا
برند ایرانسل
برند ایرانسل
برند اتصالات
برند اتصالات
نمونه ناموفق در هویت بصری رایتل
نمونه ناموفق در هویت بصری رایتل
نمونه ناموفق در هویت بصری رایتل
نمونه ناموفق در هویت بصری رایتل
نمونه ناموفق در هویت بصری رایتل
نمونه ناموفق در هویت بصری رایتل
یک نشانه مشابه
یک نشانه مشابه
بازدید از مطلب: ۵۴۷۳ بار
برای ارسال نظر، باید وارد سایت شوید

علیرضا دانش پژوه  ۱ سال قبل     ۲۸ بهمن ۱۳۹۰
واقعا باعث تاسف افرادی که به عنوان اساتید گرافیک ما شناخته میشن اینچنین کار می کنند .
واقعا تو این سالها هم همینجوری کار کردن و ما ...
یه سری طرح تا حدی ابتدایی که کارهای ورکشاپی هم از این ها قوی ترن
واقعا ... کپی کاری تا این حد
یه سری حرف هست که اگه نزنیم بهتره
موافق هستم
بدون موافق!
امیر حافظی  ۱ سال قبل     ۲۲ بهمن ۱۳۹۰
به قول آقای نوروزی این دلیل نمیشه که اگه شخصی خیلی معروف هست دیگه کارش هیچ نقصی نداره. ولی این لوگوهایی که من دارم میبینم واقعا از لوگوی کسی که تازه وارد رشته گرافیک شده ضعیف تره.
متاسفانه بعضی ها فقط پول شهرتشون رو میخورند.
خیلی حرف تو دلم دارم ولی چیزی نگم بهتره ...
موافق هستم
سعید کاشفی و  3 نفر دیگر موافق هستند
آزاده صالح پور  ۱ سال قبل     ۲۲ بهمن ۱۳۹۰
نمردیم معنای خلاقیت رو هم فهمیدیم...
سعید کاشفی  ۱ سال قبل     ۲۲ بهمن ۱۳۹۰
امان از این کپی کاری گرافیستا از رو دست هم... حداقل از یه برندی که کمتر تابلو باشه کپی میکردی برادر من!
سید رضا محمددوست  ۱ سال قبل     ۲۱ بهمن ۱۳۹۰
در کل طرح های ارسالی چنگی به دل نمی زد...
موافق هستم
بدون موافق!
بابک سلطانی  ۱ سال قبل     ۲۱ بهمن ۱۳۹۰
یک توصیه به شرکت رایتل: لطفا در سایت رسمی خود (همانند همراه اول که سعی مفرطی در بیان تفاوت زاویه و رنگ لوگوی خود و الجوال عربستان دارد) به بیان تفاوت های عمده!!!لوگوی خود و Qriocity بپردازید.
موافق هستم
سعید کاشفی موافق است
بابک سلطانی  ۱ سال قبل     ۲۱ بهمن ۱۳۹۰
با عرض سلام

از لحاظ اینکه لوگوی اساتید با چه ممیزی از آتلیه آنها خارج شده و ارائه شده جای سوال بسیاری وجود داره چون از لحاظ کیفی بسیاری از اصول رعایت نشده و در عین حال لوگویی مجموعه ایده دارای نقاط قوتی و پتانسیل اجرایی هستش اما قسمت تاسف بارتر ماجرا نقد و ادبیات نه چندان مناسبی هستش که شرکت طراح اصرار دارد که استفاده کند.

حضرت مسیح فرمودند "کسی سنگ اول رو بزنه که بی گناه هستش."
لینک زیر مواخذ لوگو رایتل هستش:
http://www.vivannews.com/Image/News/rightell.jpg

اگر اثر اساتید ضعیف بوده یا اینکه سنتی بوده،اثر جناب سلطانعلی (که با ادعاهای عجیبشون فک امت رو به زمین رسوندن) کاملا از جای دیگه بر داشته شده (مراجعه شود به مطلب "مچگیری سارقین هنری" در همین سایت).

نمونه کارهای طراحی شده آژانس ایده (در سایت مجموعه ملاحظه شود) گویای روال این مجموعه می باشد. دوستانی که در سایت های گرافیکی و به خصوص سایت های طراحی لوگو زیاد تردد دارند قطعا بسیاری از طرح ها به چشمشون آشنا می باشد.

هرچندکه مشکل اولیه به سفارش دهنده بر می گردد که کوچکترین زمانی برای تحلیل و شناسایی رقبا، بازار داخلی و جهانی و ... در نظر نگرفته اند (عدم قرابت طرح ها گویای عدم ارائه پروپوزال منسجم به طراحان می باشد) اما طرح نهایی تیم طراح واقعا به دور از اخلاق حرفه ای می باشد.

همون جوری لوگوی بسیاری از برندهای بسیار بسیار بزرگ تر از رایتل تغییر کرد لوگوی این مجموعه هم تغییر خواهد کرد اما قطعا نام آقای سلطانعلی و تیم محترم در کنار اساتیدی چون قباد شیوا و... (که اول استاد اخلاق و گفتار بودن بعد اساتیدگرافیک) درج نخواهد شد.
موافق هستم
آزاده صالح پور موافق است
امیر حافظی  ۱ سال قبل     ۲۰ بهمن ۱۳۹۰
من الان فرصت ندارم این مطلب رو بخونم فقط این رو بگم که بنده قبلا خیلی محترمانه لوگو رو نقد کردم و نظرات بنده رو پاک کردین!

سر فرصت که مطلب رو خوندم نظر کاملم رو مینویسم
موفق باشید
موافق هستم
سعید کاشفی و  2 نفر دیگر موافق هستند
سعید کاشفی  ۱ سال قبل     ۲۰ بهمن ۱۳۹۰
واقعا فکر نمی کردم چه کارای شاهکاری ارائه شده، حالا میخوام حرفای قبلمو که شما زحمت پاک کردنشونو کشیدید پس بگیرم. الان باید گفت بین بد و بدتر بد انتخاب شده و این خیلی منطقی و طبیعیه...
موافق هستم
امیر حافظی و  4 نفر دیگر موافق هستند
اردشیر نوروزی  ۱ سال قبل     ۲۰ بهمن ۱۳۹۰
bayad be in nokteh tavajoh kard ke hamishe name bozorg kare bozorgi anjam nemideh...
motasefaneh asatid mohtaram ba inke karhaye bozorgi ta behal anjam dadan va tajrobeh balai dar zamine honare graphic daran vali kheili sathi va ta hododi sonaty be tarahi logoye berandi kardan ke mikhad khadamate moderni erae bede

be nazare man agar sherkate raytel bejaye inke khodesho mahdod be chand tarahe bozorg mikard ye farakhane omomi bargozar mikard natije kheili behtary dar zamine entekhabe logo migereft
hamchenin rah baraye moarefy honarmandan va tarahane javan va saheb nazare keshvareman ke kam ham nistand baz mishod
va in dar halie ke modiran in sherkat faghat ba dide inke hamishe tarahane bozorg karhaye bozorgi ro erae midan
yek natije makos gereft.
in dar halie ke dar tamamie donya in didgah kamelan mansokh shode va baraye mosabeghati chon jame jahani va ya olampic ha farakhan haye omomi bargozar misheh ta har fardi baste be tavan va estedade khod .betone bederakhshe
omidvaram ke in didgahe sonaty kenar gozashte beshe ta jaie baraye pishrafte digar honarmandan baz shavad
موافق هستم
امیر حافظی و  2 نفر دیگر موافق هستند
Copyright © graphicnet.ir 2008-2016 All rights reservedطراحی سایت ساناتک