گـرافیک نت
را در گـوگـل
محبوب کنید
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶
Wed 13 Dec 2017
دوشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۰   یادداشت  › بررسی وضعیت طراحی پوسترهای سینمایی
۱
محبوب

فیلم های سخیف، پوسترهای سخیف تر

پوسترهای سینمایی امروز بیشتر حکم قابی را دارد برای نمایش چهره ها، حال تصور کنید که آن بازیگر خوش چهره در یک زمان دو فیلم روی اکران داشته باشد، حال شما چه تفاوتی میان پوسترهای این دو فیلم خواهید یافت؟

...سالها پیش همکلاسی داشتم " که امیدوارم هر جا که هست مثل همان دوران نوجوانی شاد و سرزنده باشد" و پدرش در لاله زار سینما دار بود، نمی دانم کدام سینما ولی این را خوب می دانم که آن سینما نیز همانند دیگر سینماهای مناطق مرکزی و جنوبی شهر در هر نوبت یک فیلم را نمایش میداد.
سردر این گروه از سینماها اغلب تصویری از جمشید هاشم پور با سری تراشیده و در پس زمینه ای از آتش و دود و چند خودروی واژگون نقش می بست و خوردن انواع خوراکی های صدا دار مانند تخمه آفتابگردان و استعمال دخانیات آزاد بود، ناگفته نماند که در برخی از این سینماها محدودیتی برای ورود و خروج تماشاگر تعیین نشده بود و هر علاقمند سینه چاکی می توانست ساعتها بدون هیچ مزاحمی و تنها با خرید یک بلیت به تماشای چند فیلم بشیند!
این گروه از سینماها که بیشتر پاتوق قشر زحمتکش و فرودست جامعه بودند به واسطه پیشینه فرهنگی لاله زار صاحبانی بسیار سینما شناس و فیلم دوست داشتند که از روی ناچاری تن به نمایش این قبیل فیلم ها "که آن زمان به فیلم های جیم*" معروف بودند می دادند. پدر آن دوست عزیز هم از آن دسته بود که سینما را با فیلمهای جان فورد و سام پکین پا و... شناخته بود، دفتری داشت که به گفته پسرش پر بود از پوستر فیلمهای قدیمی که گاهی او تکی میزد و یکی دو تا از آنها را به مدرسه میآورد و به دوستان نشان می داد، هر چند پدرش دل خوشی از این جریان نداشت ولی عشق جادویی سینما بود که او را به خطر کردن وا می داشت!

وقتی که خاطرات را مرور میکنم و آن پوسترها را به یاد میآورم که شاید قدمت بسیاری از آنها بیش از سی سال بود، با خود می گویم ای کاش یکبار دیگر بتوانم نگاهی به آنها بیاندازم و محو زیبایی و ایده پردازی های ناب آنها شوم، محو رنگ ها و ترکیب بندی های چشم نوازی که خود گویای چند سکانس یا برشی از داستان فیلم بود.

این روزها که از جلوی سینمایی می گذرم حتی رقبت نگاه کردن به ویترین آن سینما را ندارم چون تفاوتی میان پوسترهای نصب شده نمی بینم، پوسترهایی عاری از ایده و خلاقیت با اجراهایی شلخته که گویی یک اپراتور رایانه با اندک دانش نرم افزاری آنها را مسلسل وار طراحی می کند. پوسترهایی سخیف و مهجور که در میان تبلیغات رنگارنگ انواع کالاهای فرهنگی و غیر فرهنگی عرضه شده در پردیس های به اصطلاح سینمایی ناپیداست.



پوسترهای سینمایی امروز بیشتر حکم قابی را دارد برای نمایش چهره ها، حال تصور کنید که آن بازیگر خوش چهره در یک زمان دو فیلم روی اکران داشته باشد، حال شما چه تفاوتی میان پوسترهای این دو فیلم خواهید یافت؟
البته معیار انتخاب مخاطبان برای دیدن فیلم هم تغییر کرده و بیشتر به سوی بازیگر محوری سوق پیدا کرده که این را می توان از عواقب نبود مدیریت درست برای تبلیغات سینما و معرفی فیلمها به مخاطبان دانست. مدتی پیش در یکی از سایتهای سینمایی خواندم که آقای (...) بازیگر و از عوامل سینما پوستر فیلمی را طراحی کرده! حال خودتان قضاوت کنید...



گرافیک تبلیغاتی همیشه در خدمت معرفی و جذب مخاطب بیشتر بوده ولی به چه قیمت؟ آیا می توان دانش و تخصص را از آن حذف و سلایق نابخردانه را جایگزین کرد؟ اینکه سدی در برابر داستان طراحی پوستر فیلم در ایران ساخته شده شکی نیست ولی سازنده این سد یا سدها کیستند؟
چرا طراحی پوستر فیلم در ایران انحصاری شده و چرا سفارش آن به تعداد افراد محدودی سپرده می شود؟ چرا افراد مستعد راهی به این وادی ندارند و چرا از ایده های نو استقبال نمی شود؟ آیا اصلن وجود یا نبود پوستر برای فروش فیلم تفاوتی هم دارد؟
این سوال ها را با توجه به اینکه متوسط تیراژ چاپ پوستر برای هر فیلم به دو هزار نسخه هم نمی رسد، باید از پخش کننده های فیلم پرسید یا تهیه کنندگان و کارگردانان که مالکان مادی و معنوی فیلم ها هستند؟



گرافیک نت سعی دارد در آینده با بحث و گفتگو میان صاحب نظران و دست اندرکاران به بررسی این مسئله بپردازد.
امیرعلی مددی، سردبیر

*در آن زمان فیلم ها را درجه بندی می کردند که "جیم" به فیلمهای سخیف و عامه پسند اختصاص می یافت.

بازدید از مطلب: ۳۱ بار
برای ارسال نظر، باید وارد سایت شوید

ساقی هروی  ۱ سال قبل     ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
سلام یه فرقی بین ما ایرانی ها با چینی هاست :
ایرانیها اگه یه نفر دنبال کاری رو بگیره و به هدف نرسه نفر بدی میگه اون نرسیده پس منم نمیرسم .... بیخیال .
چینیها اما یه نفرشون اگه دنبال کاری بره و به هدف نرسه نفر بعدی دنبال روی هدف اون و کارو تا ته ادامه میده .

کاش ما هم همینگونه باشیم . البته باید اول از خودمون شروع کنیم بعد به خانواده ... دوست ... همکار... جامعه و ...
انسان با امید زندگی میکنه و با سختیها میجنگه .... پس دوست خوبم امید داشته باش .


ســــاقی
موافق هستم
بدون موافق!
علی رضائی  ۱ سال قبل     ۲۷ اسفند ۱۳۹۰
خدا پدرتو بیامرزه الان 99 درصد از فیلما توی رده ی (ج) به بعد هستن.
خانه از پایبست ویران است ------ خواجه در فکر نقش ایوان است!!
چیزی تو این مملکت درست شدنی نیست خودتونو هم خسته نکنید.
این قبری که بالاش گریه و زاری راه انداختین توش میت نیست
موافق هستم
بدون موافق!
علی رضائی  ۱ سال قبل     ۲۷ اسفند ۱۳۹۰
می دونین همیشه به این فکر کردم که اگر روزی بیاد که این انحصار طلبی ها در ایران کنار بره چه اتفاقی میوفته؟ این که کار طراحی پوستر فیلم های سینمایی و غیر سینمایی به افراد بی لیاقتی سپرده میشه که خوب شکی در اون نیست ولی آیا اگر ما مثلا برای فیلم فوق مزخرف افراطی ها بیاییم و پوستری در حد فیلم آواتار طراحی کنیم آیا در حق مخاطب و خودمان ظلم نکرده ایم؟ حتما نوار یا فیلم شهر قصه رو دیدن یا گوش کردین، یه دیالوگ خره داره که میگه: با هر لباس فاخری خر که مفخر نمیشه!!!! حالا گیرم که طراحی پوسترشو درست کردیم کی میخواد فیلمشو درست بسازه؟؟؟؟
موافق هستم
بدون موافق!
محمدرضا شمس الکتبی محمدرضا شمس الکتابی  ۱ سال قبل     ۱۵ مرداد ۱۳۹۰
درود بر بچه های گرافیک نت
موفق و پایدار
موافق هستم
بدون موافق!
soho   ۱ سال قبل     ۳۱ تير ۱۳۹۰
ok!
موافق هستم
بدون موافق!
خاقانی   ۱ سال قبل     ۳۱ تير ۱۳۹۰
روز جمعه 17 تیرماه در برنامه هفت و سپس در چند سایت خبری اشاره به کپی برداری از طرح پوسترهای خارجی در سینمای ایران شد. اینجانب امیرشیبان خاقانی طراح پوستر، گرافیک محیطی و سازنده آنونس فیلم‌های سینمایی یکی از کوچکترین اهالی سینما هستم و تمام موقعیت شغلی خود را مدیون لطف خداوند متعال و سینمای ایران میدانم، لازم می‌دانم توضیحاتی مبنی بر آثار ذکر شده در برنامه هفت و سایت‌های خبری ارائه دهم.
امروزه به دلیل وسعت آگاهی مردم و دسترسی همگان به اینترنت بدیهی است که هر شخصی با یک جستجو در اینترنت می‌تواند به اصل و فرعی بودن طرح، آگاهی پیدا کند. به همین سبب اینجانب دلیلی برای پنهان کاری و یا اصرار بر این نکته که صاحب اصلی طرح‌های فوق بوده‌ام نداشته و ندارم و لازم است این مطلب را ذکر کنم که سفارش دهندگان آثار فوق از کپی بودن این طرح‌ها آگاهی کامل داشته و به هیچ عنوان پنهان کاری در کار نبوده است. شخصا بعد از اجرای طرح، تمام همکارانم را از کپی بودن این طرح‌ها مطلع نموده‌ام. شاهد این مدعا مطلبی است که در تاریخ 29 اردیبهشت ماه در خبرگزاری فارس و چند سایت دیگر نوشتم و در آن مطلب در پاراگراف سوم به کپی بودن طرح بیلبورد فیلم «جرم» از پوستر فیلم «ساعت بیست وپنج» به طور کامل اشاره کردم. (این مطلب در آرشیو این سایت همچنان موجود است.)
اما اشتباه بزرگتر امضای من کنار تعدادی از این آثار بوده است.(پوستر حوالی اتوبان- گرافیک محیطی جرم – گرافیک محیطی محاکمه در خیابان)
این مهم‌ترین نکته در هر اثر هنری است که می بایست امضای اثر متعلق به خالق آن باشد. اشتباه خود را در این زمینه می پذیرم و به هیچ عنوان منکر آن نمی شوم. در آخر چه خوب است همچنان که از طرح های کپی اسم برده می شود از...
موافق هستم
بدون موافق!
هما ارکانی   ۱ سال قبل     ۳۰ تير ۱۳۹۰
وضعیت پوستر فیلم تو کشورمون تاسف بار نیست....خنده داره
موافق هستم
بدون موافق!
soho   ۱ سال قبل     ۲۸ تير ۱۳۹۰
تمام پوسترهای فیلم سنتوری توسط محمدرضا شریفی نیا طراحی شده، چرا نمینویسی که مردم بدونن؟!!!
موافق هستم
بدون موافق!
علیرضا جوادی  ۱ سال قبل     ۲۸ تير ۱۳۹۰
اینا اگه فیلم ساز بودن.وضعیتشون اینطوری نمی شد.وقتی فیلمشون اینه چه انتظاری از پوستر میشه داشت.
موافق هستم
بدون موافق!
رها مرشدی   ۱ سال قبل     ۲۸ تير ۱۳۹۰
مرسی امیر جان، مارو بردی به اون دوران، یادداشتت رو به دو دلیل دوست دارم، یکی به خاطر اینکه تفسیر درستی از فضای حال طراحی پوسترهای سینمای ایران ارائه کردی و یکی اینکه لاله زار و سینماهاش رو دوباره در خاطرم زنده کرده. بشه یک روزی برگردم و از میدون انقلاب تا لاله زار به همه سینماها سر بزنم....
موافق هستم
بدون موافق!
جمال الدین رمضانی  ۱ سال قبل     ۲۸ تير ۱۳۹۰
تاسف باره
موافق هستم
بدون موافق!
احمد درخشنده   ۱ سال قبل     ۲۸ تير ۱۳۹۰
انصافا شما انتظار دارید روحوضی هایی مثل چارچنگولی و افراطی ها و فوتبالی ها و چی چی ها! که تقریبا 90 درصد تولیدات تهیه کننده های ما هستند براشون پوستر فاخر طراحی بشه!
اینا مگه "فیلم" هستند که پوستر فیلم داشته باشند؟؟!!!
وفتی پسرخاله عزیز! فوتوشاپ بلده و میتونه چند تا کله رو بندازه تو یه صفحه و دو تا جمله تایپ کنه مگه تهیه کننده متشخص و هنرشناس ما دیوانه است که پول به این طراح های از دماغ فیل افتاده بده؟؟!!
تو رو خدا یه سر به این لینک بزنید تا عمف فاجعه بیشتر روشن بشه!
http://www.rasm.ir/default.asp?Aid=4497
وفتی خانم بازیگر کارگردان اصطلاحا روشن فکر(!) این مملکت نگاهش این طوریه از چهار تا تهیه کننده کاملا پولکی چه انتظاری دارید؟
من که مطمئنم این درد هرگز تو این مملکت درمان نمیشه چون اصولا کسی اعتقادی به وجود درد نداره!!! مردم ما چه اهمیتی براشون داره که پوستر فیلم رو ممیز طراحی کرده باشه یا پسر خاله فوتوشاپ بلد تهیه کننده عزیز؟؟؟ اصلا از مردمی که 7 میلیارد میدن میرن اخراجی ها نگاه میکنن چه انتظاری در مورد پوستر فیلم دارید؟
موافق هستم
علی رضائی موافق است
هاشم کلانتر   ۱ سال قبل     ۲۸ تير ۱۳۹۰
از کوزه همان برون تراود که در اوست.
موافق هستم
بدون موافق!
عرفان سلطانی  ۱ سال قبل     ۲۷ تير ۱۳۹۰
بسیار خاطره و بحث جالبیه برایه من هم تجدید خاطره شد که یک فیلم رو که در سینما پخش میشد در سینما می نشستیم و دوباره نگاه میکردیم حتی 2 تا3 سانس.
وبحث در مورد پوستر فیلم خیلی خوبه چون پوستر فیلم خیلی کم در موردش بحث شده و بسیار عالیست که بیشتر به آن بها داده شود متشکرم و ممنون از این متن زیباتون..
موافق هستم
حمید ملک زاده موافق است
Copyright © graphicnet.ir 2008-2016 All rights reservedطراحی سایت ساناتک