گـرافیک نت
را در گـوگـل
محبوب کنید
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶
Tue 21 Nov 2017
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۸۹   ورکشاپ ها  › رونمایی از پوستر جشنواره تئاتر فجر
۰
محبوب

کدام مفهوم؟ کدام حرکت؟

امیرعلی مددی
رونمایی از پوستر بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر، مهمترین رویداد تئاتر کشور، واکنش های مختلفی را توسط منتقدان به همراه داشته که در این میان به بی مفهومی و سادگی بیش از حد این پوستر اشاره شده است.
مرتضی اتابکی، طراح جوان این اثر در دفاع از اثر خود، از تغییر سلیقه مخاطبی سخن گفته که در طول این سالها به دیدن کارهای نازل عادت کرده و اثر خود را گامی در جهت ارتقای آن پنداشته در حالی که
پوستر طراحی شده توسط وی بیشتر شبیه یک ایده ی اتود شده می ماند تا پوستر نهایی جشنواره ای که عنوان بین المللی را یدک می کشد.
این طراح جوان در بخش دیگری از گفتگوهایش با خبرگزاری ها این گونه به دفاع از اثرش می پردازد:
«در پوستر بیست و نهمین دوره تئاتر فجر، به شکلی متفاوت، از بافت و ترکیب بندی ساده‌ای استفاده کرده‌ام. و درباره وجود المانهای تئاتر در این پوستر جشنواره تئاتر اظهار می دارد: «در این پوستر از دایره به عنوان نماد و سمبل حرکت در تئاتر استفاده شده است؛ چرا که تئاتر همیشه حرکت را به دنبال دارد.»
این در حالیست که فضای ساکن و خنثی ی کاغذ گرافت که برای بافت و زمینه اصلی کار استفاده شده مانع هرگونه القای حس حرکت و پویایی در مخاطب می شود و فرم ناقص دایره با رنگ سفید همانند برشی دایره وار از سطح پوستر و جدا نشدن بخشی از آن از زمینه به چشم مخاطب می آید. حتی از نگاه زیبایی شناسی و مفهومی نیز نمی توان به این اثر نگاه کرد چون تنها پوچ گرایی و نامفهومی در فرم و ترکیب آن دیده می شود. 
با توجه به اینکه سال گذشته نیز تجربه سپردن طراحی پوستر جشنواره تئاتر به طراحی جوان با اقبال منتقدان و بیشتر از همه مخاطبان عام مواجه نشد، شایسته بود که امسال متولیان جشنواره با رویکردی حرفه ای تر به این مقوله دوباره مرتکب اشتباه نمی شدند و اعتبار جشنواره را با سپردن کار به کاردان بالاتر می بردند هر چند که شواهد نشان آن دارد که طراحی پوستر جشنواره برای مسئولین تئاتر اهمیت چندانی نداشته و از اولویت های آخر در امور جشنواره باشد.
بهتر است به گفته طراح این پوستر قضاوت درباره خوب یا بد بودن پوستر بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر را بر عهده مخاطبان و مردم قرار دهیم... 
   
بازدید از مطلب: ۱۷ بار
برای ارسال نظر، باید وارد سایت شوید

سید محمد حسین ذوالفقاری فر  ۱ سال قبل     ۰۷ اسفند ۱۳۸۹
به نظر من اینکه طراح خواسته با حرکت دایره وار، حرکت در تئاتر را نشان بدهد در مقام ایده پردازی بسیار جالب است اما این فرم در ذهن من نوعی تداعی کننده ی دور باطل یا حرکت از نقطه و رسیدن به همان نقطه است که این اصلا و ابدا هدف و مقصود تئاتر نیست. تئاتر داعیه ی بالابردن درک و فهم و شعور و احساس مخاطب را دارد و اینکه ما بخواهیم حرکت را از جایی شروع و به همان جا خاتمه دهیم بیشتر به مثابه داستان شبی است که جز خواب شبانه هیچ حاصلی برای مخاطب ندارد. اینکه طراح بسیار خلاصه گویی کرده و از ساده ترین مفاهیم برای رساندن مطلب بهره برده جای تقدیر دارد ولی پیشنهاد می کنم اگر به جای دایره از فرم اسپیرال بهره می جست هم حرکت را بهتر نشان می داد و هم چشم ربایی داشت.
موافق هستم
بدون موافق!
امیر میرمهدی   ۱ سال قبل     ۰۷ بهمن ۱۳۸۹
من هم با آقای قاسمی موافقم. تا کی آقایان کاردان با کارهای تکراری و خسته کننده و نمادهای تکراری؟ تا کی تکرار؟ تا کی اسم ها باید طراحی کنند؟ به نظر من هم حتی اگر این پوستر بی معنی هم باشد که نیست از خیلی از کارهای اسامی معروف بهتر است!... تا کی یک دایره و تکرار تقارنی حول آن دایره... یکبار هم نو آوری، سادگی و مدرن بودن. یک بار هم حمایت از جوانان، حمایت از نو آوری، تغییر، فضاهای جدید. متاسفانه اساتید و کاردان های ما فقط و فقط به گرافیک سنتی و دانشگاهی خود پایبند هستند و عرق عجیبی هم به آن دارند. از آقای اتابکی تشکر می کنم و به ایشون تبریک می گم. به امید نو آوری ها و تغییرات اساسی در جلوه های بصری و گرافیکی ایران. در ضمن امیدوارم در ایران جای تشویق جای اعتراض و نقد های کوبنده را بگیرد، امیدوارم!!!!!!!
موافق هستم
بدون موافق!
محمدرضا شاه محمدی  ۱ سال قبل     ۲۶ دي ۱۳۸۹
آقای مجید قاسمی درود بر تو،حرف قشنگی زدی ((خوب برادر دو سه تا چهره خندان و گریان در بالای کارت می گذاشتی یک فیگور در وسط و سه - چهار کیلو تایپوگرافی هم همینجوری فله ای میریختی روی کار . بعد ببین چه به به و چه چه ی می کنند.!!!!!!!!!!!!!!!! ))
موافق هستم
بدون موافق!
امیر علی مددی  ۱ سال قبل     ۱۹ دي ۱۳۸۹
با سلام
آقای قاسمی از نقد سازنده شما ممنونم. از اینکه با دوری جستن از فضای نقد مخرب نظر خود را بیان نمودید جای بسی تشکر دارد. فقط نکته قابل توجه در مقوله ارائه پوسترهای سفارشی این است که آیا می توان سفارش دهنده ها را که بیشتر طالب فضای سنتی و تکراری هستند قانع کرد تا از ایده های نو و بدیع حمایت نمایند و فضا را برای طراحان خلاق و جوان بازتر نمایند؟ البته این پوستر با این مشخصات بطور قطع اثری قابل دفاع نیست. باید دید تا چه حد نظر سفارش دهنده در خلق آن تاثیر داشته و آیا این دوران گذار از انحصار و دوری جستن از فضاهای سنتی قبل تا چه حد هدفمند و در جهت ایجاد عرصه برای جوانترها بوده؟
با تشکر
موافق هستم
امیر علی مددی موافق است
مجید قاسمی   ۱ سال قبل     ۱۶ دي ۱۳۸۹
سلام
اگر همین پوستر را یکی از صاحبان گرافیک ایران!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! طراحی میکرد هیچ کس جرات اعتراض نداشت.
اگر منظور از سپردن کار به کاردان آن باشد که با سفارش پوستر به آقایان نام آشنا باز هم شاهد پوسترهایی باشیم که طی این 30 سال نه تنها هیچ تغییری نکرده اند بلکه دچار یکنواختی اغصاب خورد کنی شده اند باشیم ما به عنوان مخاطبان عام!!!!! ترجیح می دهیم که شاهد این نوع پوسترها باشیم.
لا اقل اینجوری فکر می کنیم که گرافیک ارثیه پدری یک عده نیست که هر کاری به غیر از کار خودشان می شود نمی پسندند و وا گرافیکا سر می دهند. این همه حمله به کار یک جوان گرافیست (البته شجاع) بویی غیر از بوی نقد می دهد. بیشتر شبیه به احساس خطر است. احساس خطر نسبت به اینکه می بینند جوانهای ما دیگر مانند جوانهای 30- 40 سال پیش فکر نمی کنند. دیگر کارهای آقایان را نمی پسندند. دیگر خسته شده اند از بس کارهای فلان آقا را دیدند که 30 سال است پوستر تاتر طراحی می کند اما دریغ از یک سر سوزن خلاقیت و نو آوری. پوستر را از 200 متری می بیند میگوید ااااااا بازم فلانی!!!!!!!!!!!
اصلاً فکر کنید این یک اعتراض است. اعتراض به وضعیت موجود در هنر، در گرافیک، در داوری آثار.
این پوستر هیچ چیز که نداشت لا اقل باعث شد کمی در مورد معنی و مفهوم کارمان فکر کنیم، اعتراض کنیم و دفاعی ببینیم. ما که تا یادمان هست یکی از آقایان طراحی کردند و دوستانشان هم آنقدر به به و چه چه کردند که کسی جرات اعتراض پیدا نکرد.
مشکل اینجاست که ما خودمان رو فصل الخطاب می دانیم. معیار سنجش کار دیگران را کارهای خودمان قرار می دهیم . چون ما عادت کرده ایم
با یک پوستر 50 *70 کاری کنیم که مخاطب احساس خفگی کند....
موافق هستم
امیر علی مددی موافق است
پویا   ۱ سال قبل     ۱۳ آذر ۱۳۸۹
سلام
به نظر من وقتی در مراکز آموزشی - مقالات و...
همواره صحبت از متفاوت گشتن و هنری بودن و
سادگی به میان است ایجاد چنین آثاری
جای تعجب ندارد...
در ضمن چنین نمونه هایی در آثار طراحان به نام
و باسابقه کشور هم دیده میشود...
موافق هستم
بدون موافق!
هژیر روشنگر   ۱ سال قبل     ۱۲ آذر ۱۳۸۹
طراح نشسته چند روز برا خودش فکر کرده، دیده به هیچ جا نمی رسه گفته، عمو ما کانسپت کار می کنیم. هر کی ام حرف زد می گیم هنر مفهمویه! ولی خدایش این کار و به مراتب از اون کلاسیسیسم نهفته که تو کارتنه پشت زمینه ی پوستر فیلم کوتاه تهران بود بیشتر می پسندم! ترکیب بندیش ام که از اون سرهم بندی سوراخه پوستره سرو نقره ای بهتره!
موافق هستم
بدون موافق!
Copyright © graphicnet.ir 2008-2016 All rights reservedطراحی سایت ساناتک