گـرافیک نت
را در گـوگـل
محبوب کنید
چهارشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۶
Wed 29 Mar 2017
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۸۹   مقاله  › انتشار کتابی با عنوان جنبش فونت دارا
۱
محبوب

جنبش هلوتیکا توسط دارا؛ پیش به سوی حروف ایرانی

امیرعلی مددی
نقدی بر حروف طراحی شده توسط داریوش مختاری و بررسی و پیش بینی اقبال آن در سطح جامعه ایرانی...
یکی از لازمه های به راه انداختن و راه بردن یک جنبش هنری خلاقیت و نوع آوری هنرمند مدعی صاحب جنبش است و اینکه ایده وی تا چه قدر بدیع و نو باشد که سطح تاثیر گذاری آن در جامعه تا حد یک جنبش تلقی گردد. این روزها که طراحان گرافیک سرزمینمان پس از حدود 1400 سال متوجه استفاده از خطوط عربی توسط ایرانیان پس از فتح ایران توسط اعراب شده اند و هر کدام به نحوی سعی در اصلاح این اشتباه بزرگ تاریخی را دارند این سوال پیش می آید که آیا اصلاح اشتباه با اشتباهی دیگر میسر است؟
پس از مطالعه مصاحبه آقای داریوش مختاری با یکی از خبرگزاری ها بر آن شدم تا چند خطی فقط به جهت نقد بر گفته های آن بزرگوار بنویسم. این یادداشت نه از روی ناراحتی بلکه با کمال آرامش نوشته شده چون یک منتقد زمانی دست به قلم می شود که احساس می کند جایی اشتباهی رخ داده یا در حال رخ دادن است.
سئوال من از آقای مختاری عزیز این است که آیا خط "بنایی" واقعا ایرانی است یا معماران ایرانی با هندسی کردن خط عربی "کوفی" آنرا ابداع نموده اند؟ شما فراموشکار شده اید یا فکر می کنید دیگران هم مانند تاریخ فراموشکارند یا ترجیح می دهند که فراموش کنند؟!
شما پس از سالها تلاش و تحصیل هنوز هم متوجه نشده اید که نوع گویش و آوای کلمات فارسی نوشتار متصل را طلب می کند، جای بسی تعجب است که شما حرف از جدا نویسی می زنید؟ شما فارسی را بهتر می خوانید یا "ف ا ر س ی" را؟ به قول خودتان این بدعت از 1400 سال پیش نهاده شده پس آیا می توان طی 12 سال به مردم بگویید جدا بنویس و سر هم بخوان؟ مردمی که قرآن را با زیر و زبرمی خوانند چطور می توانند صداها، هجا ها و مکث ها و سایر اصول مرتبط با نگارش و گویش را تشخیص دهند؟ با این حال شما صحبت از حذف نقطه در حروف می کنید! یعنی می توان " ر ز ژ" یا "ج چ ح خ " را به یک شکل نوشت و با صدای دیگر خواند؟ مگر اینکه همراه با آموزش چگونه خواندن حروف شما به مردم به آنها آموزش علم غیب بدهیم!


شما هم می دانید درصد امکان چنین فکری درحد یک نظریه اثبات نشده باقی خواهد ماند پس لطفن خود را راهبر یک جنبش که در آغاز به پایان رسیده ندانید، یک جامعه و یک فرهنگ که نباید تاوان آشنایی شما با نرم افزار جدید طراحی فونت و محقق شدن آرزوی دیرینه تان را بدهد.
استاد گرامی همه ما با سواد اندکمان خط ابداعی شما را دیده ایم، خطی که 17 نوع و گونه را از آن ارائه نموده اید، سئوالی که ممکن است در ذهن هر بیننده ای شکل بگیرد این است که پس از پیروی دیگر هنرمندان و به تبع آن سایر مردم و به قول فرهیختگان "عوام الناس" از حرکت شما و رهایی از نفوذ اعراب بر خط فارسی چرا باید گرفتار خط لاتین، روسی و یا هندی شد؟ مگر فقط مشکل ما با رسم الخط فعلی عربی بودن آن است یا اینکه با بومی نبودن و وارداتی بودن آن مشکل داریم؟
سخن را کوتاه می کنم و در پایان به نقش هنرمند در جامعه اشاره می کنم، نقشی که دوران معاصر افزون تر از گذشته طلب می کند و کمتر یافت می شود.
بازدید از مطلب: ۵۳۵۱ بار
برای ارسال نظر، باید وارد سایت شوید

EHSAN ALIABADIAN  ۱ سال قبل     ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
با احترام و ادب خدمت دوست عزیز، جناب آقای مددی
بنده نیز نسبت به این قلم طراحی شده توسط آقای مختاری احساس خوشایندی ندارم. البته کاملا به نقد شما اتفاق نظر دارم. ولی به عنوان پژوهشی عملی و نظری (شاید نافرجام!) قابل احترام می باشد.
قطعا اتصال در حروف به این سادگی قابل حذف نیست و مستلزم تغییرات جغرافیایی،فرهنگی و شاید سیاسی باشد.
موافق هستم
بدون موافق!
مهدیه شناوری  ۱ سال قبل     ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
به نظر من یک خط متفاوت مثل چینی و ژاپنی و انگلیسی نیست و فقط یه فونته که میشه به فولدر فونت کنترل پنل اضافه ش کرد ... همین
ضمنا من دبیرستان که بودم گاهی شبیه چنین فونتی درسهامو مینوشتم دوستامم خوششون میومد
موافق هستم
بدون موافق!
ابوالقاسم جوپاری  ۱ سال قبل     ۲۲ دي ۱۳۹۰
در اینکه این تغییر خط یه اشتباه تاریخی بوده یا نه؟ باید از متخصصین تاریخ سئوال کرد. اما نکته مهم اینجاست که این خط مرسوم یه روزه به وجود نیومده که بخواد یه روزه تغیرش داد.....سالها طول میکشه
موافق هستم
بدون موافق!
الناز صداقت  ۱ سال قبل     ۰۴ آبان ۱۳۹۰
زیر سوال بردن کل قدمت و قوانین نوشتاری خط فارسی ما رو به هیچ جا نمی رسونه از روی قوانین پایه باید به روش جدید نوشتاری رسید نه دگرگون کردن سال ها تلاش و پشت کار استادان خط و هنر .
موافق هستم
نیما مفاخری موافق است
سهیل   ۱ سال قبل     ۲۲ اسفند ۱۳۸۹
دوستان دانشمند باید توجه داشته باشند هر حرکت اجتماعی باید زمینه ایجاد داشته باشد و در خلاء و فضا نمی توان ایده پردازی کرد و بصورت انتزاعی به مسائل نگاه کرد.
رسم الخط عربی و زبان فارسی امروز ما که با زبانهای دیگر خصوصا عربی عجین شده با دستکاری یکی دو استاد دانشگاه هر جند از سر دلسوزی باشد راه دیگری در پیش نخواهد گرفت.
دین اسلام با خود فرهنگی آورده که یکی از نشانه هایش زبان فارسی با رسم الخط عربی است. دشمن ملت ما زبان امروزی ما نیست به جنگ سایه نروید.
موافق هستم
بدون موافق!
محبوبه السادات نوابی  ۱ سال قبل     ۰۱ اسفند ۱۳۸۹
چه جالب و بانمک-ادم رو تیزبین میکنن!و مجبور میشی تمرکز کنی و به مانیتورت نزدیک بشی تا بخونیشون!ب نظر من ک خوبه-حداقل متفاوته-نارنجیه نه مثل شهرمون خاکستری!!!!!
عباس سیف آبادی  ۱ سال قبل     ۳۰ بهمن ۱۳۸۹
از اینکه حرکتی نو را در طراحی فونت پارسی می بینم خیلی خوشحالم، اما به نظر بنده ،خیلی جای کار دارد.
امید است که این حرکت نه چندان کامل راهی باشد به سوی تکامل در این عرصه.
رضا   ۱ سال قبل     ۲۴ آبان ۱۳۸۹
امیر علی جان همه حرفات درست ولی بالاخره یکی باید پیش قدم بشه. درست و غلط باید این حرکت از یه جایی شروع بشه.
موافق هستم
بدون موافق!
حسين شریعتی   ۱ سال قبل     ۲۲ آبان ۱۳۸۹
با سلام
فکر کنم زیاد نباید این حرکت رو جدی گرفت. با این حروف ناخوانا جه جنبشی میشه راه انداخت؟!
موافق هستم
بدون موافق!
Copyright © graphicnet.ir 2008-2016 All rights reservedطراحی سایت ساناتک